Norges mest inkompetente stadionvakter...
Et besøk hos Norges sikkerhetsamatører
|
Den 2. september kl 03 satte det seg et 50-talls engasjerte supportere på bussen til UFC i retning mot Stavanger. Mange hadde sett frem mot turen som allerede i mars var annonsert som årets mentalitets tur. Etter å ha plukket opp noen forvirrede sjeler på Lillestrøm stasjon som trodde bussen skulle gå derfra var folk klare. Stemningen var svært god da vi rullet ut fra flisbyen og i retning mot oljebyen.
De første timene gikk som en drøm og etter å ha plukket opp folk i Oslo, Båråker og Larvik var bussen full og telte nå ca 70 reisende. Timene gikk fort fremover og før vi rakk å synge ”Show me the way to Amarillo” 3 ganger var vi allerede kommet til Mandal. Her ble det nok et stopp på bensinstasjon og inntak av kalde pølser og seige bagetter. Etter å ha vært på en del borteturer i Sverige og Danmark gjennom Royal League så er det ganske rart at man i Norge ikke klarer å holde en nattåpent kafeteria på strekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger. Man blir så lei baconpølser og dårlig plastpakkede bagetter at man blir kvalm på tanken bare man ser en bensinstasjon 2 uker etter man har vært på tur. Etter en liten snartur innom Mandal førte veien oss videre inn i Rogaland. Ryktene på bussen begynte allerede da og svirre om politieskorte ved kommunegrensa til Stavanger men dette så vi heldigvis ingenting til. Ved ankomst kaia og Beverly ble det fyrt av en del pyro og sangene runget i gatene. Puben åpnet ikke før kl 13.00 og når vi kom var kl blitt 12.15. Mange valgte å benytte anledningen til å spise hos en gammel kjenning, Burger King. Da puben endelig åpnet skulle Stavanger og Viking sikkerhet få lov til å vise seg frem fra sin beste side. Etter 2 timer på puben fikk samtlige som ikke gikk i supporterutstyr beskjed om at de var uønsket. Ingenting hadde skjedd bortsett fra at de hadde hørt noen rykter om at det skulle bli bråk på puben vi var på eller annen pub i sentrum. Etter å ha prøvd å fortelle inkompetente vakter flere ganger at det ikke akkurat var vår greie skjønte vi at det var som å snakke til en vegg. Har du blitt lurt trill rundt en gang offentlig på TV 3 av en kar som heter Christer Falck så skjønner vi at du ikke vil bli lurt igjen. Den avdankede Robinson-stjernen kunne dog fortelle oss at Viking og Stavanger sitt uteliv hadde en avtale om å ”knekke” casual-miljøet i byen. Når man skal ta knekken på noe er det et greit utgangspunkt å vite hva man skal ta ”knekken” på. Dette brydde ikke noen seg nevneverdig om så her ble alle som vanlig i Stavanger slått under en kam. Tidligere på dagen hadde en av våre medlemmer overhørt en samtale fra en av noen vi antar var en Hordene sine styremedlemmer. Samtalen dreide seg om den fæle gjengen som ble utestengt etter Molde i fjor. Karen ble ganske rød i topplokket da han skjønte at de han sto og snakk dritt om sto rett ved siden av ham og løp fort inn på do for å forsette baksnakkingen der. I timene i mellom sirkulerte det svært ofte politibiler forbi puben vår og gubber med propper i ørene var å se på mange gatehjørner. Det var med andre ord svært tydelig at onkel hadde forventet en skummel gjeng fra Lillestrøm på besøk. Etter å ha byttet til seg ”riktige” skjerf og capser for å komme inn på puben og deretter høre på dølle hockeysanger omgjort til dårlige vestlandske fotballsanger fikk vi nok. 70-80 personer tok beina fatt i retning Stavanger stasjon for å ta toget til Jåttavågen og Viking Stadion. Mens vi sto og ventet på toget fikk vi følgende melding fra KFL sin mann på sikkerhetsmøtet før kampen: Alle som var ultras og casuals skulle bli sendt rett hjem buss igjen og kom ikke inn på stadion. Viking sin sikkerhetssjef hadde bestilt buss til oss, om det var med eller uten air condition forblir uvisst da vi ikke fikk bussen. Et av argumentene for at vi ikke skulle komme inn på stadion var visstnok at vi var utestengt på Åråsen. Hvem de skulle prøve å lure med den løgnen er også uvisst da til og med Waters fra Fredrikstad har fått med seg at dette ikke er tilfelle. Etter å ha gått av toget brøt det ut et inferno med bluss og røyk og det var et vakkert syn med bannere, flagg og sanger som kunne høres flere hundre meter unna. Da vi nærmet oss bortefeltet sto vakter og Politi klare til å ta oss imot Sjefen selv og mannen som faktisk er den største pasienten av alle, Viking sin sikkerhetssjef Gisle Oseberg beæret oss ikke med sitt nærvær. Kanskje like greit, siden han ikke var den mest populære blant de tilreisende fra flisbyen. Da vi nådde frem til vår inngang kom mannen som visstnok var sjef for sikkerheten på bortefeltet med en herlig tale. Han reiste seg opp på det høyeste stedet han fant og ga formaninger på fascistisk vis. Alt av Ultras bannere og flagg og pyro materiale var forbudt og det var ikkje lov å stå på stolene. Vi får se da vettu. Etter en ræva sikkerhetssjekk hvor du så vidt ble tatt på så bar det rett inn på stadion. Samtlige av våre medlemmer slapp igjennom og vi kunne endelig kose oss med kampen og slippe maset, trodde vi. Etter hvert som det begynte å nærme seg kampstart skulle det aksjoneres mot flagg og folk som sto på setene fra den samme karen som holdt den fantastiske talen når vi kom til stadion. Det brøt ut håndgemeng da han prøvde å ta tak i folk og pissredde vakter trakk seg tilbake fortere enn de hadde kommet. Faktisk en ganske surrealistisk oppgave når man sender vakter med null autoritet og som står og skjelver når man snakker dem ned for å aksjonere som han kalte det. Etter at de ble møtt med sanger som: ”Her skal det bli et helvete” og ”Ut med svina” trakk svina seg tilbake. Men så sendte dem inn sine venner fra Politikammeret.Det ble nok ikke den virkningen som de hadde håpet på. Folk ble bare mer provosert og det var ikke snakk om å gi fra seg så mye som et lite tøystykke frivillig til den drittgjengen der. Det endte med knuffing og før vi visste ordet av det sto en Lillestrøm supporter(ikke fra UFC) og holdt seg for munn/hake etter et ufrivillig sammenstøt med onkel. Da var stemningen så hatsk og aggressiv som man oftest kun ser utenfor norske fotballstadioner. Frode Grodås tok også turen opp på tribunen fra gressmatta for å roe ned situasjonen og det hjalp litt. Akkurat før spillerne kom inn brøt ut en gigantisk hopping til Viking sin innmarsj sang og det endte med at noen landet på onkel Politi. Personen som tilfeldigvis sto ytterst og var den som landet på dem ble da tatt med og satt inn. Ganske utrolig og det var bare starten på hele balladen. Etter krangling igjennom store deler av 1.omgang angående flagg og folk som sto på stoler toppet det seg i pausen. Etter at en politimann hang oppover gjerdet for å få ned en av våre og ta flagget hans ble det til tilslutt. Etter store protester fra andre UFC medlemmer og LSK supportere ble mannen tatt med håndjern ut av stadion, inn i en ventende politibil og kjørt ned på stasjonen. Grunn: Han nektet å gi fra seg et flagg med UFC-logoen som visstnok var ulovlig. Resultat: Et times besøk på cella og et forelegg på 6 lapper. Rett etterpå ble en annen av våre medlemmer nektet inngang etter han hadde gått ut av stadion for å hjelpe han som hadde blitt tatt med av politiet. Etter hvert ble flere LSK supportere utvist, grunnen var visst ordensforstyrrelse. Folk som hadde slengt dritt tilbake til hjemmepublikummet etter å ha fått dritt slengt etter seg ble kastet ut. Ganske utrolig med tanke på hvordan det har vært de siste årene LSK har vært på besøk i Stavanger. Grov hets av Uwe Røsler var visst glemt hos noen da ja. Når 2.omgang begynte var det ganske opprørsk stemning blant folk og mange var klare for å forlate stadion i protest. Etter litt kaotisk tilstander valgte folk tilslutt å bli for å støtte laget. 2.omgangen gikk roligere for seg men oppmøtet av politistyrker var forbedret. Etter kampen valgte mange å stå igjen å synge for å få ut litt aggresjon. Samholdet var sterkt. Da vi kom oss ut av stadion måtte vi vente på vår mann som måtte ta taxi fra Stavanger politikammer og opp til stadion. Dette skapte igjen vanskeligheter da vår buss-sjåfør hadde en kjøretid han måtte forholde seg til og ble svært utålmodig. Heldigvis var det kø ut av stadion området og når vi forlot helvete var vi alle mann alle på bussen. Norske fotballstadioner er i ferd med å utvikle seg til et sted hvor man krenker rettigheter til supportere med støtte fra forbund, politi og i mange tilfeller også klubbene. Folk blir utvist fra stadioner uten noen grunn, andre blir lagt i håndjern og får bøter for ulovlige flagg. Det er i ferd med å gli helt ut og uskyldige engasjerte supportere som ikke har riktige skjerf og capser blir ofre for maktmisbruket. Det går en rød tråd igjennom det hele som starter øverst hos NØFF sine delegater som er gamle dommere, forsetter ned til uvitende sikkerthetsjefer som gir kommandoer på fascistisk vis og avsluttes med skjelvende og paranoide vakter som innehar så å si null kompetanse om supporterkultur. Vi i UFC kommer aldri til å gi opp kampen om det vi tror på. Uansett om det er Viking Security, Stavanger Politikammer eller en innleid vakt fra Securitas som står på andre siden. Supportere er fotballens hjerte! |
---------------------------
Ultras mentalita - Brigade RødHvit
HATER NFF .
HATER NFF .
HATER NFF .
Opprinnelig postet av Martin_
Takk for ditt bidrag til en mer styrt supporterkultur. Det er virkelig det vi trenger.
Jeg vet ikke hva jeg synes er verst jeg, sikkerhetsarrangementet til Viking, og byen Stavanger (helt latterlig), eller folk som ikke klarer å la være å ødelegge stolene (ja det er jo det som skjer til slutt hvis alle skal stå på dem). Trist for Norsk fotball at det skal være slik.
Aristo Boys
Frihet For Ultras
Prøv å hold diskusjonen saklig
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
En "teit" syte-historie fra kanskje verdens dummeste gjeng..ufc (døm er gærne døm)
LOL
"men når det står mammaer og unger der som er mer opptatt av å se på kamp, er det kanskje ikke rart man blir irritert"
Opprinnelig postet av ffk-4ever
Du skriver jo bla. selv at de stod på stolene hvilket ikke var lov.
Dummeste jeg har hørt. Hvorfor skal dem ikke få lov til dette? Ødelegges stolene derimot, da er det bare å sende regninga til LSK da..
Norgesmestere 2006!!
Opprinnelig postet av Brukernavn
En "teit" syte-historie fra kanskje verdens dummeste gjeng..ufc (døm er gærne døm)
Hvorfor er de verdens dummeste gjeng? De er noe av det beste som har skjedd tribunelivet på Åråsen.
Og hvis du tror det bare er UFC som klager over dette, kan du jo sjekke Kanarifuglas ofisielle hjemmeside:
Viking stadion, den siste nazi stat
Det er med vanntro og sjokk at styret i KFL ser hvordan våre medlemmer blir behandlet av politi og vakter på Viking stadion.
Det er trist at enkeltpersoner kan skape så mye kvalme for en hel gruppering.
Og det er ikke første gang i år. Første gangen var det en journalist fra Drammen som prøvde å gjøre det han kunne for at KFL skulle få et utrivelig opphold.
Denne gangen var det en udugelig og paranoid sikkerhetsjef ved navnet Gisle Oseberg, som prestererte å bestille en buss for å sende bort supportere han hevder er utestengt fra Åråsen. -Noe som er direkte løgn.
Når man sender seks polititjenestemenn inn i en gruppe på ett par hundre så bør det være noe ulovlig eller kriminelt som er skjedd. Men faktumet er at det eneste personen de skulle ha tak i gjorde var å flagge med et flagg som vaktene ved stadion hadde godkjent for under en time siden.
Da blir aksjonen for meg helt uforstålig.
Dette er ting som KFL ikke kan sitte stille og se på. Vi vil forsikre alle våre medlemer om at vi vil gå videre med saken. Dette fordi vi mener at den oppførselen som ble utvist av vaktkorps og sikkerhetsjef på Viking stadion er totalt uakseptabel.
Slik oppførsel håper vi at vi ALDRI noen gang kommer til å se igjen på noen arena i Norge. Og vi håper heller ikke at noen av våre motstandere i eliteserien som gjester på Viking stadion vil oppleve dette.
Vi kan heldigvis prise oss lykkelige for de tilstandene som råder på Åråsen, hvor vi gjennom en dialog med klubben har fått et klima mellom klubb og supportere som er til etterfølgelse for andre klubber.
Erling Stray
KFL Styret
Under er en redegjørelse fra lederen for KFL sine vakter.
Skrevet av kfl.no
Tenkte jeg skulle skrive noen ord som omhandler en kampdag for KFL.
Mye skal planlegges for at ting skal klaffe når man skal reise på borte tur med KFL.
Foruten å bestille og sette opp busser, selge billetter, velge møtested i gjestebyen og ikke minst gjennomføre selve bussturen skjer det også en del ting utenom dette.
Man har kontakt med hjemmelaget/hjemmesupporterne for å fortelle hvor mange man antar vi blir, vi får tildelt plasser/billetter.
Det er heller ikke uvanlig at man har kontakt med lokalt politi for å fortelle de at vi kommer, og at møtestedet for våre supportere er der og der, og hvor mange vi forventer oss. Vi forteller også om vi har med egne vakter og hvordan vi ønsker å ha det på ”vårt” felt.
I Stavanger er ting ”noe” annerledes en det man vanligvis opplever ellers i fotball Norge.
Før hver kamp finner sted, er det obligatorisk med kampmøte 3 timer før kampen finner sted. Slik var det også nå sist mot Viking. Man gikk gjennom fastsatt kjøreplan for dette.
Undertegnede representerte Kanari-Fansen Sikkerhet på dette møte, Per Svendsen representerte LSK.
I Viking har man 0 toleranse for ultras og casuels kultur.
Det være seg bannere, flagg og andre type ting som kan relateres til nevnte. Den samme 0 toleransen har Viking fått gjennomslag hos de mange utestedene som finner sted i byen deres.
Det som gjør det hele noe vanskelig, er at det blandes for mange kort.
Man blander ultras opp i mot casuels, og sier samtidig at det er forbud mot tifo….
Litt av en røre…ikke sant…?
Arrangementsjefen i Viking, Gisle Oseberg, kjører med jernhånd på de vedtak som er fattet, og er ikke til å rikke på.
Han kjører steinhardt på det som er bestemt.
Vi kjenner godt til arrangementsjefens jernhånd fra tidligere, vi vet hvordan han praktiserer på kampdagen og vi hadde på forhånd minnet mange av våre supportere på reglene som Viking kjører, og hva konsekvensen blir om man blir ”fanget” av vaktenes oppmerksomhet ved ankomst stadion. Beslag av utstyr, evt nektet adgang til stadion.
Alle ble sjekket før inntreden på Viking før kampstart.
Noen småting ble stoppet i kontroll, men ingen ting ble beslaglagt/anmeldt.
Når man da etter halvspilt kamp, i pausen, velger å ta beslag i et flagg som ble godkjent ved innsjekk før kampen, begynner ting å bli noe vanskelig.
Vedkommende som stod med dette flagget, fikk muligheten til å levere fra seg nevnte flagg tidlig, men valgte å ikke gi fra seg dette ”uten kamp”, og han argumenrte godt for hvorfor han ikke ville gjøre dette.
Han er selv ingen casuels, men en ivrig supporter som kaller seg ultras.
Flagget skulle beslaglegges, koste hva det koste ville ,dette etter ordre fra Oseberg.
Det ble mye høylytt krangling, riving i flagg,klær,bukser og jakker og tilløp til det fullstendig kaos når 6 veltrente politifolk gikk til aksjon ”flagg”.
Flagg og flaggbærer ble etter hvert overmannet. Til manges store fortvilelse.
Det oppstod også noen småting i etterkant av nevnte, og dette skulle vi helst sett oss foruten hadde skjedd. Kinaputter hører ikke hjemme på en stadion.
Det vil bli sendt en detaljert rapport fra undertegnede til styret i LSK og KFL som omhandler denne dagen, ettersom KFL Sikkerhet mener at det som skjedde under kampen er et resultat av noe som ikke skulle ha funnet sted.
Dette til orientering
Frodethai
HATER NFF .
Opprinnelig postet av Christoffer
Opprinnelig postet av ffk-4ever
Du skriver jo bla. selv at de stod på stolene hvilket ikke var lov.Dummeste jeg har hørt. Hvorfor skal dem ikke få lov til dette? Ødelegges stolene derimot, da er det bare å sende regninga til LSK da..
Er du tett i huet og blind samtidig eller? Les saken før du kommer med dumme kommentarer.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kunne overholde reglene som ble satt?? De fikk beskjed om at det ikke var lov å stå på stolene, de fikk beskjed om at pyro og ultras effekter ikke var tillat. Men alikevel skal de på død å liv inn med pyro, og ultras logoer eller hva det var og etter det jeg skjønte sto de på stolene også. Hvorfor provosere så ille? Og når de enda engang får beskjed så ender det med håndgemeng?! Ja da er det jo rart politiet ble tilkalt.....
Jeg er enig i at det er tullete med mange av disse reglene, emn når det først er slike regler bør de vel overholdes?
Og en ting til, jeg syns faktisk det skulle vært vedtatt ved lov at du skal kle deg i lagets farger på fotball kamp, men det er nå min mening og en annen sak...
Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!
Fredrikstad Stadion - Felt P, Rad 7, Sete 11.
Jeg var der, 12. november 2006, kl.13.15. Ullevaal stadion.
Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot
Og en ting til, jeg syns faktisk det skulle vært vedtatt ved lov at du skal kle deg i lagets farger på fotball kamp, men det er nå min mening og en annen sak...
Hvorfor i all verden skulle det det? Mener du seriøst at folk ikke kan kle seg som de selv vil?
Frihet for Ultras!
Åj. Jeg er vanligvis enig i alt du skriver på forumet, men denne var fresk. Er du virkelig seriøs?
Ære være Plankebyen
Opprinnelig postet av Per Egil
Åj. Jeg er vanligvis enig i alt du skriver på forumet, men denne var fresk. Er du virkelig seriøs?
Og jeg som alltid er uenig med fredrikstadpatrioten. Her er du på ville veier nok en gang.
Aristo Boys
Frihet For Ultras
Forbud mot ultrasbannere/flagg er en annen ting. Dette vitner om naziregime styrt av en syk, syk sikkerhetsjef.
Den andre kommentaren din gidder jeg ikke kommentere en gang. Tenker du bare på BRH-medlemmer? Eller mange av de på hovedtribunen/VIP som ikke bruker effekter?
HATER NFF .
Opprinnelig postet av Martin_
Opprinnelig postet av Brukernavn
Hvorfor er de verdens dummeste gjeng? De er noe av det beste som har skjedd tribunelivet på Åråsen.
Og hvis du tror det bare er UFC som klager over dette, kan du jo sjekke Kanarifuglas ofisielle hjemmeside:
Dumme gjenger vokser opp overalt, at de er en gjeng mindre begavede individer behøver vel ikke noen nærmere forklaring,...halo..LSK !!!
Jeg selv syns blussing er flott (før kampen), men en tribune behøver ikke se ut som gasa-stripa etter fredagsbønnen, for at jeg skal kose meg på kamp. Jeg vil gjerne se kampen.
MOD: Fikset quote
"men når det står mammaer og unger der som er mer opptatt av å se på kamp, er det kanskje ikke rart man blir irritert"
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914