Husk meg
Brukernavn
Passord

Videodømming

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

EFF.EFF.KÅ

Juniorspiller
Ble medlem: 16 apr 07

Lagt til: 01 okt 07, 10:12

Dersom temaet har blitt diskutert tidligere, så si ifra - men jeg syns følgende det har vist seg de siste matchene: Dommerne har en uoverkommelig oppgave, og må få hjelp til å løse den. Med de store summene som investeres, publikums oppfattelse (med påfølgende oppførsel) og med respekt for sporten som sådan, syns jeg det er på tide å ta verdens største sport opp på samme nivå som de andre.

Selv om jeg kanskje yttrer det slik under match, tror jeg ikke dommerne egentlig er så blinde, dumme, partiske eller feige som det virker. Det dreier seg vel langt mer om en situajonsvurdering som ikke burde vært overlatt til kun en mann.
Både hockey, NFL og diverse andre mindre idretter benytter videodømming. Muligheten til å ta tvilsomme situasjoner, samtidig som man kan gi dommeren en ekstra dimensjon i form av oppmerksomhet på hele banen, tror jeg vil gi et mer rettferdig spill. Jeg forutsetter da at man faktisk ønsker det - det er klart at dersom man mener at 90 minutter ikke nødvendigvis bør vinnes av det laget som spiller best fotball, ja så er ikke dette et poeng.

Situasjoner som offside vil nok kanskje ikke alltid bli vurdert av videodommeren, med mindre de fører til mål eller det blåses av uriktig. Men holding og andre ufinheter kan kanskje reduseres? I hvert fall bør man få kontroll på straffer som ikke idømmes og filming som tillates. FFK - RBK kan jo tjene som et godt eksempel, Stabæk - LSK som et annet.

---------------------------

Plankegjengen - kaffe og MacDonnalds, så ordner Guttæne resten

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03

Lagt til: 01 okt 07, 10:59

Når jeg tenker litt over temaet undres jeg på om ikke videodømming vil ta vekk noe av sjarmen med fotball. Plutselig blir fotball en klinisk idrett blottet for skjønn og tilfeldigheter. Er ikke så sikker på om det er det jeg ønsker meg.

Derimot ønsker jeg å lansere en liten tanke, en ide om du vil, Hva med et Box-cam? Et kamera som snapper opp det som skjer innenfor 16-meteren? Jeg bryr meg ikke så mye om feilaktige offsideavblåsninger og feilaktig bruk av kortstokken, det er som nevnt en del av sjarmen. Det jeg derimot provoserer veldig av er feilaktige og regelrett livsfarlige situasjoner/avgjørelsen tatt innenfor 16-meteren. Eks Agim i går. At dommerne velger å ikke blåse på den i går, det skjønner jeg ikke. Sundgot i cuppen er jo også et godt eksempel. Det er så mange situasjoner som burde vært slått ned på. La oss få en videodommer med headset som kommuniserer med hoveddommmer i slike situasjoner. Det tror jeg kanskje kunne vært no...

Rød/Hvit til jeg dør

Har jeg tro? Ja det skulle jeg mene, spørsmålet må være hva man skal tro på...

"kom aldri med noen forutsigelser, spesielt ikke om fremtiden" - S. Goldwyn

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 01 okt 07, 11:19
jeg mener at Videodømming bør brukes i sitvaskjoner som f.eks. er det straffe eller ikke og det som skjedde med agim. Enten det eller så må det bli enda en ekstra dommer slik som det er i håndball, for det ser ikke ut som det hjelper med dem som holder i flagget heller.

http://keiko99.net

EFF.EFF.KÅ

Juniorspiller
Ble medlem: 16 apr 07

Lagt til: 02 okt 07, 14:28

Opprinnelig postet av KeJ
Hva med et Box-cam? Et kamera som snapper opp det som skjer innenfor 16-meteren? Jeg bryr meg ikke så mye om feilaktige offsideavblåsninger og feilaktig bruk av kortstokken, det er som nevnt en del av sjarmen. 

Det ser ut som det jeg tenker på også - selv om jeg kanskje syns dommeren bør ha mulighet til å konsultere på kort han er usikker på...

Plankegjengen - kaffe og MacDonnalds, så ordner Guttæne resten

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 02 okt 07, 15:59
Endret: 02 okt 07, 16:00

Tror det blir vanskelig å ha litt videodømming. Kravet kommer fort om at en må bruke denne (tilsynelatende) mer rettferdige løsningen over hele banen. Jeg tror som KeJ at mye av sjarmen forsvinner da.

Jeg tror imidlertid ikke at diskusjonene omkring dommernes avgjørelser forsvinner. Vi kan risikere at debattene blir hardere, ettersom alle kommer til å peke på sitt utvalgte bilde fra situasjonen og mer enn noen gang stå fast på at de har rett.

Ta eksempelet med Heinz Müller som satt kneet i en motspiller så hele karrieren røyk. Jeg klarer ikke å se av de bildene om Müller gjorde det der bevisst eller ikke. Det er det som er det viktige, man skal ikke dømmes for rene uhell. Videokamera er til veldig begrenset hjelp når det kommer til å ta slike avgjørelser.

ps, husker vi diskuterte dette i vår en gang.

"Det e helt vanvittigt det så skjer på Fredrikstad Stadion!"

- Frode Olsen kommenterer skuddet til Anders Prytz

Solheim

A-lagspiller

Ble medlem: 21 apr 07

Lagt til: 02 okt 07, 23:09
synes igrunn at dagens ordning er den beste, selv om det aldri blir 100%  rettferdig.. men hey, litt av sjarmen.

chabaratita

Juniorspiller

Ble medlem: 05 nov 05

Lagt til: 02 okt 07, 23:30
Opprinnelig postet av Solheim
synes igrunn at dagens ordning er den beste, selv om det aldri blir 100%  rettferdig.. men hey, litt av sjarmen.

Det er jeg enig i...det hadde selvsagt blitt riktige avgjørelser, men kampene hadde jo blitt veldig lange.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914