Husk meg
Brukernavn
Passord

Flatskjerm TV

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Modric

Juniorspiller

Ble medlem: 30 jul 08

Lagt til: 10 sep 08, 13:42
Endret: 10 sep 08, 15:52
Endret av: Rey

Er det noen her som har litt peiling på tv og hva en evt bør se etter?

Har sett litt på denne TV`en her, men har som sagt ikke peiling.

http://www.elkjop.no/

MOD: Rettet opp i emnet og rengjorde linken litt :)

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 10 sep 08, 15:04

Opprinnelig postet av Modric

Er det noen her som har litt peiling på tv og hva en evt bør se etter?

Fiksa linken

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn

endre

Landslagsspiller

Ble medlem: 27 mai 06

Lagt til: 10 sep 08, 15:04

Skal du ha sikre, gode svar ville jeg heller prøvd meg på AVforum.no det er det nok allerede nok av materiale som vil hjelpe deg på veien

Nei, Rom ble ikke bygget på en dag, men den hadde vel også fått opp mer enn et par stolper i løpet av fem (?) år.
(FFK1903 om Plankehaugen.no)

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 10 sep 08, 15:26

Opprinnelig postet av Modric

Litt spesielt at man må klikke på få produktbilde større for å se hvilken merke det var. Jeg personlig anbefaler ikke Phillips. Har selv en Panasonic plasma-tv som jeg er strålende fornøyd med og som virker solid. Panasonic og Sony er som regel trygge valg, selv om det virker som om mye av produksjonen smelter sammen til ett merke til slutt.

Jeg ville også tatt en del tester med en klype salt. Det er nemlig en ting de vel aldri sjekker. Holdbarhet/levetid. Det hjelper ikke at et eller annet billigmerke gir deg best bilde om TVen begynner å svikte om et år eller to, da er det bedre å kjøpe TV fra et merke som faktisk også leverer i lengden.

GurrBass

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 jul 05

Lagt til: 10 sep 08, 15:51

Har selv en Phillips HD ready tv... Er veldig fornøyd med den Smile

For meg,så er det det samme om den er HD ready eller har full HD,men er en litt fiksert så går man selvfølgelig for full HD!

FFK,klubben i mitt hjerte :-)

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 10 sep 08, 19:17

2 spørsmål:

hvor mye penger skal du bruke

og hva skal du bruke tv-en til (tv-titting/spilling/fotball/data/film/hdfilm)?

Det viktigste er uansett, dra å se på tv-ene, og finn ut hvilket bilde du liker best.

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 10 sep 08, 19:30

Opprinnelig postet av JipJap
Det viktigste er uansett, dra å se på tv-ene, og finn ut hvilket bilde du liker best.

Og for all del ikke lar seg lure av at tegnefilmene ser krystallklare ut! Det er ikke få ganger jeg går inn i en elektrobutikk og majoriteten av skjermene har på tegnefilmer. Man merker ikke den store forskjellen før man ber om å se noe annet.

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07

Lagt til: 10 sep 08, 19:38

og et tips til. be om å få se bilde av rennende vann. Det er den ultimate testen. Da ser du stor forskjell på tven. Ellers så er det som andre sier. du må selv se fordi det noen liker liker ikke nødvendigvis du. Noen tver er mørkere en andre og noen lysere osv.

paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06

Lagt til: 10 sep 08, 21:18
Endret: 10 sep 08, 21:20
Endret av: paco

Uansett hva butikken sier så ikke hør hehe.Skal du ha 42" eller over så er det plasma du må ha,kontrast og sortnivå er ikke i nærheten på lcd.Pioneer kuro er verdens klart beste tv men koster flesk,en god nr to er Panasonic.

Full hd(1080p) er tull hvis du ikke sitter 2 m fra eller nærmere,ellers så vil du ikke se forskjell på 720p vs 1080p.

Så må du tenke på at mange flatskjermer er dårliger på vanlig digital tv altså ikke hd sendinger.

Les trådene på Avforum.no eller legg inn en tråd selv.

http://avforum.no/forum/tv-apparater  /

mysthical

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jul 07

Lagt til: 11 sep 08, 08:19

Opprinnelig postet av paco

Uansett hva butikken sier så ikke hør hehe.Skal du ha 42" eller over så er det plasma du må ha,kontrast og sortnivå er ikke i nærheten på lcd.Pioneer kuro er verdens klart beste tv men koster flesk,en god nr to er Panasonic.

Full hd(1080p) er tull hvis du ikke sitter 2 m fra eller nærmere,ellers så vil du ikke se forskjell på 720p vs 1080p.

Så må du tenke på at mange flatskjermer er dårliger på vanlig digital tv altså ikke hd sendinger.

Les trådene på Avforum.no eller legg inn en tråd selv.

http://avforum.no/forum/tv-apparater  /

Og si at Full HD bare er tull er vel ikke helt sant, men litt sant. Slik TV sendingene er i dag så merker man ikke noe forskjell, der er jeg enig. Men hvis man kjøper en tv i dag så må man tenke på om dette er en tv som skal vare til den ryker eller en tv som skal byttes ut når HD sendinger kommer for fult noe det egentlig gjør alt. Man får jo fler og fler Blue-ray filmer i dag og har man da planer om å kjøpe en Blue-ray spiller så bør man også kjøpe full HD.

Ellers så er jeg enig i at Pioneer er den ultimate tv, men Panasonic som nr to er jeg ikke enig i fordi de er alt for mørke etter min smak.PS ikke la deg lure av kontrast nivå til panasonic fordi panasonic måler kontrasten i et mørkt rom, mens alle andre måler i normalt dagslys.

Så konklusjonen min er at et TV valg er veldig personlig og at man rett og slett bør finne ut hva som er viktig og så lese om de forskjellige tv og finne ut hvem som kommer nærmest og ikke gå for de typiske billilg merkene. Legg heller noen ekstra tusen lapper i tv.

Selv liker jeg Samsung pga bra bilde kvalitet og ikke minst bra design.

aavdst

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 jan 04

Lagt til: 11 sep 08, 08:31

Jeg sier ikke la deg lure av det du ser i butikken uansett. De beste signalene du får er som regel fra DVD, og viser de en dvd i butikken, så ser de fleste TV'er bra ut. Spør hvilket signal de bruker på den TV'en ibutikken. Er det analog eller digital? Noen viser også HD-TV fra parabol. Hvilke signaler hare du hjemme? Hjelper lite  hvis du har et dårlig analogt signal hjemme. Hvis du ikke stort sett skal bruke til DVD eller Spill.

Det med at du bør ha plasma hvis det er over 42 tommer er også gammeldags. Det var slik for et par år siden, men LCD teknologien har gjort store fremskritt så det bør ikke være noe problem med LCD over 42 tommer. Personlig foretrekker jeg LCD; man slipper glassplaten som er på Plasma, som ofte gir irriterende gjenskinn fra lys i rommet, eller hvis du f.eks ser TV i dagslys og sola titter inn. Samt TV'en blir tyngre med denne glassplata. Innbrenningsfaren (hvis TV'en står på for lenge med ett bilde, så kan dette bildet brenne seg fast i skjermen slik at du ser et "spøkelsesbilde" der hele tiden - f.eks en TV-kanals logo som står oppe i høyre hjøren hele tiden) - eksisterer til en viss grad fortsatt men er vel også i ferd med å bli borte på de beste merkene.

Det du bør sjekke er kontrastnivå, som bør være høyest mulig. Her er det riktig at plasma ofte har hatt bedre svartnivå...dvs at det sorte virkelig blir sort. Dette pga at LCD-teknologien baserer seg på mange små lys bak skjermen som lyser opp skjermen bakfra. Og da blir det vanskelig å få det helt sort. Men her har det også blitt kraftig forbedring  de siste par åra. Dette er egentlig ikke noe problem så fremt du ikke sammenligner to TV'er samtidig. Ser du kun på den ene TV'en er dette noe du sikkert ikke kommer til å bry deg om - hvis ikke kontrastnivået er veldig lavt da (på billige og ukjente merker)

Responstiden er også viktig. SPesielt på LCD. Ved panorering (sideforskyvelse av bildet) kan man fort merke etterslep eller skygger. Dvs at skjermen ikke klarer å oppdatere seg hurtig nok. Ved responstid på under 8 millisekunder er ikke dette noe problem. Det beste å sjekke dette på er å se fotballkamp på TV. Her er det mye panoreringer og ball/spillere som forflytter seg hurtig frem og tilbake. Ser du ballen klart å tydelig? eller blir det bare en hvit skygge?

Til syvende og sist er det smak og behag samt lommeboka som bestemmer hvilken TV du kjøper. I dag er det meste bra. Selv om du leter lenge  og finner din optimale TV, så er det dessverre blitt slik at om ikke lenge kommer en ny på markedet som er enda bedre. Slik er utviklingen.

Selv kjøpte jeg den TV som scorte best på alle tester på det tidspunktet - og betalte dyrt for det. Men fornøyd ble jeg. Og fortsatt er. Men ser nå at du får enda bedre TV'er til en tredjedel av prisen jeg ga den gang Undecided. Men slik er nå en gang utviklingen

Modric

Juniorspiller

Ble medlem: 30 jul 08

Lagt til: 11 sep 08, 08:48

Takk for mange gode innspill fra dere. Det setter jeg stor pris på. Da er det bare å begynne å lete litt i butikker herretter ;)

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 16 sep 08, 21:24

Jeg kjøpte meg en 42" LG plasma full HD i sommer. Strålende fornøyd!

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!

*14.05.08 - Bethina* :)

JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03

Lagt til: 17 sep 08, 11:33

Opprinnelig postet av fredrikstadpatriot

Jeg kjøpte meg en 42" LG plasma full HD i sommer. Strålende fornøyd!

en ganske mangefull beskrivelse, da det finnes 4 stk 42" LG plasma full HD på markeded nå.

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 17 sep 08, 16:15
Endret: 17 sep 08, 16:21
Endret av: fredrikstadpatriot

LG 42 PC51 står det bakpå.. Beklager mangelen..

http://alatest.no/anmeldelser/tv/lg-pc51-series-plasma-tv-42-50/po3-39439878,33/?partner_id=50572&nr=1

Jørn Moum, "forumsadist"
FFK, The Pride of Norway!

*14.05.08 - Bethina* :)

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 17 sep 08, 20:51

Testet en 61" Samsung DLP rear projection TV idag. Den var overraskende lite dyp og hadde egentlig et ganske så bra bilde (fra PS3, med 1080 native res).

Det var forøvrig en litt dårlig vinkel for å se bildet og ganske drøy puteform på bildet, men det kan tenkes at iallefall det siste er noe man kan finjustere.

I USA selges disse for ca $1500 nye og $1000 brukt. Kunne vært en grei investering det... Vet ikke hva prisen er i Norge, men jeg gjetter på 10-12.000.

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914