Ulike fotballsendinger på nett - Hvilken bitrate, priser osv?
Knuty
Ble medlem: 28 mar 05
Lagt til: 13 feb 09, 11:45
Endret: 13 feb 09, 11:58
Endret av: Knuty
Hei.
Jeg har sendt mail litt rundt, til VG, 100% fotball, TV2 osv - i forsøk på å finne ut litt om vilkårene til de kommende fotballsendingene på nett. Naturligvis - ikke noe svar å få.
Er det noen som vet noe om dette? Jeg er spesielt opptatt av hvilken kvalitet man får på video (bitrate) for forskjellige ISP'er. Pris er jo også et viktig tema. Jeg har selv Ventelo, og ønsker betydelig bedre videokvalitet enn de hadde avtale med TV2 om i fjor - i fjor var det omtrent 1300kbit/sek.
Er det noen som vet noe om dette?
Mvh.
Knut
Holters
Ble medlem: 23 mar 03
Lagt til: 13 feb 09, 12:07
Endret: 13 feb 09, 13:41
Endret av: Holters
VG benytter en flashplayer som jeg fikk 1358 kbps i.
TV 2 har sin mediaplayer der de fleste får 1300 kbps (med mindre man har en eller annen avtale for å få 2500).
Jeg synes bildet til TV 2 var merkbart bedre enn hos VG selv om VG hadde 58 kbps bedre.
Du kan lese litt her:
http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/1450695/tittel/vg-sin-web-tv-gruser-tv2-sumo
Slik får du sett Tippeligakamper i 2009:
http://www.fotball.no/t1.aspx?p=53184&x=1&a=244069
---------------------------
Har du lest forumets retningslinjer?
Knuty
Ble medlem: 28 mar 05
Lagt til: 13 feb 09, 13:03
Endret: 13 feb 09, 13:07
Endret av: Knuty
Jepp, TV2 sin fungerer greit den.
Til nå har jeg brukt Sumo'en selv, og koblet pc'en til 40" TV. Da hadde det ikke gjort noe med litt høyere bitrate, for å si det mildt..
Har ikke Telenor-kunder mulighet til 3000kbit eller noe på sumo? Det må da være mulig for andre leverandører å få forhandlet fram en bedre avtale med TV2? (Jeg har selv Ventelo 20mbit, og har forhørt meg med ventelo om deres mulighet til å få bedre avtale med tv2.)
Eneste måten å presse leverandørene til å oppgradere avtalen med TV2 - ettersom det koster penger å sikre så høy båndbredde som de behøver - er å true med å si opp abonnementet.
Jeg har selv Ventelo 20+ abonnementet (14-15 effektivt) og har sagt at jeg går tilbake til Telenor dersom de ikke kan bidra til å tilby mer enn 1300kbps som de har idag.
Jeg skulle gjerne hatt litt bedre oppløsning og bitrate på sendinga, ettersom jeg har en 1,8m skjerm og projector med 1920x1200 oppløsning. :) Men på laptop'en (15,4" med 1920x1200) er det ok med 1300...
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Opprinnelig postet av denialsander
Eneste måten å presse leverandørene til å oppgradere avtalen med TV2 - ettersom det koster penger å sikre så høy båndbredde som de behøver - er å true med å si opp abonnementet.
Jeg har selv vært i kontakt med Ventelo nå, og gjort det ganske klart at jeg vurderer å si opp, ja.
Jeg er ikke sikker på at du isåfall retter klagen din rett sted.... se på dette
Show me the boys in red and white, then I can tell you about the art of football
Opprinnelig postet av Fjedjik
Jeg er ikke sikker på at du isåfall retter klagen din rett sted.... se på dette
Hva med den? :) Knut Yrvin er en halvskrotnisse, som ikke alltid klarer å skille snørr fra barter. I dette tilfellet mener han sannsynligvis at det ville vært bedre for alle parter at de som kjøper en tjeneste og ikke får den levert tilfredsstillende er bedre enn at de (begrenset antall) som kjøper en tjeneste faktisk får den levert som de skal.
Hvor mange er det plass til på Ullevaal, forresten? Jeg kan selge 40.000 ekstra billetter til Ullevaal, men de får stå på utsiden og bare høre lyden - ettersom det er bildet på nett som forsvinner først hvis det blir for mange solgte plasser... ;)
Jeg er heller ikke sikker på at TV2 faktisk har tatt betalt fra nettleverandørene slik denne artiklen hevder "Han har ingen opplysninger om hvor mye Ventelo måtte betale TV2 Sumo per seer de hadde på sine linjer". Jeg har snakket med noen som er innen ISP-bransjen og tilbakemeldingen er at TV2 har krevd en viss linjekvalitet og relatert et maksimalt antall "billetter" til linjekapaisteten (peeringen mellom f.eks. TV2 og Ventelo, Telenor, NGT, etc).
I norge er alle nett-tilbydere (ISP) og store tjenesteleverandører som NRK og TV2 tilknyttet et sentralt knutepunkt, NIX (og mer info her). Per i dag er det bare noen få, men to store - Telenor og NextGenTel som har annonsert at de vil trekke seg unna NIX ogtil dette punktet. ISP'er som er knyttet til NIX har altså en form for avtale om fordeling av trafikk til/fra hverandre via dette knutepunktet.
Hvis man ser på trafikkgrafene på NIX er det ingenting som tyder på at det var en voldsom trafikkøkning under landskampen, iallefall.
De enkeltstående selskapene har selv ansvar for å sikre at båndbredden de har til NIX - og dermed til de andre aktørene i markedet - er stor nok. Dersom et selskap som Ventelo ikke har stor nok båndbredde til NIX kan det hende at de vil få "trafikkproblemer" ved store hendelser som f.eks. massive antall datastrømmer fra film/tv, dersom mye av trafikken vil måtte routes utenom disse knutepunktene som NIX representer. En innholdsleverandør som TV2 vil da begrense hvor mye datatrafikk hver strøm til Ventelo, via NIX, vil ha - for å unngå at de som kjøper tjenesten fra Ventelo skal få et dårlig produkt - og brukerne, som er "dumme", vil kjefte på TV2 fordi det hakker og er dårlig, mens det faktisk er infrastrukturløsningen til Ventelo som er flaskehalsen.
Det er ikke slik at all trafikk går via NIX, men det er en effektiv måte å samkjøre trafikk på, slik at man reduserer antall hopp (eller distanse) som datatrafikken må gå før den kommer dit den skal. F.eks. kjørte et firma som Priority Telecom tidligere nesten 90% av sin trafikk via utlandet, ettersom morselskapet hadde de største internett-pipene i Nederland...
Dersom TV2 har, la oss si, 10 Gbit connect mot NIX, og Ventelo, Telenor, NGT og Lyse har 2,5Gbit hver seg, kan teoretisk disse fires kunder alene nærmest blokkere for annen trafikk til/fra TV2s nett. Derfor shapes tilgjengelig båndbredde ned for å sikre at et visst antall brukere skal få den kvaliteten på tjenestene de har betalt for.
Dette er ikke noe nytt og har vært gjort i Norge og andre land lenge. Det har ingenting med nettnøytralitet å gjøre - snarere er det å sikre at de som betaler for noe får det de skal ha. Alle ISP'er har også noe som kalles overbooking. Altså hvor mange ganger man kan selge den samme linja. :)
Har NGT 1000 kunder som har 20Mbps aksess har de selvsagt ikke en sentral nett-aksess som tilsvarer 1000x20Mpbs, ettersom det i praksis aldri ville blitt utnyttet maksimalt. Men, igjen, ved enkeltstående anledninger vil ISP'ene oppleve massiv bruk av Internett (f.eks. skjedde det under terroranslaget mot USA, der både servere og internettlinjer brøt sammen på grunn av altfor mye trafikk - på en gang).
(jeg husker forøvrig hvordan små ISP'er jobbet, ved å kjøpe seg en 256kbps-linje og deretter selge kanskje 250-500xISDN-aksess på den samme... Hyggelig overbookingsratio, det... ;))
Jeg har forøvrig Ventelo og hadde ingen problemer med å kjøpe meg aksess - også ganske så seint (dvs. rett før kampen begynte).
Uansett; dette ble en lang digresjon (jeg burde enten sove eller jobbe, men da frister vel strengt tatt alt mulig annet).
Min konklusjon er
a) vi som kunder må selvsagt klage på vår ISP, som f.eks. Ventelo, for å få dem til å oppgradere peeringavtalene sine med innholdsleverandører som Lyse, TV2, NRK, etc, og gjerne via NIX, slik at de har kapasitet til å ta unna for alle som vil måtte ønske å se landskamper og annet snacks på nett.
b) vi som kunder, dersom vi synes det er noe poeng, må selvsagt klage påTV2 fordi de har valgt å sende kamper på nett og ikke på gratistv.
Punkt A er kanskje det enkleste for oss, ettersom vi har forbrukermakt til å si "hvis dere ikke skjerper dere, sier jeg føkk off og bytter til ISP x".
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914