Husk meg
Brukernavn
Passord

Norske dommere

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Topscorer

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 jul 03

Lagt til: 06 jul 09, 21:30
Endret: 12 jul 09, 23:15
Endret av: Lemmy

Hva skal vi mene om norske dommere? Jeg blir helt matt når jeg ser hva denne knotten klarer å prestere i Bergen.

Han klarer altså å dømme straffe til Brann på dere  eneste straffestuasjon men frier ut FIRE situasjoner for FFK.

Noen ganger kan man bli så forbanna at........................Fy fa... Jeg spyr.

Mod(Lemmy): Flyttet denne til riktig del av forumet.

---------------------------

9 serie- og 11 cupmesterskap!!!!

Lex

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 feb 05

Lagt til: 06 jul 09, 21:37

Det er bare et et ord, SKANDALE

Heia FFK

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 06 jul 09, 21:38

Jeg som tar feil, eller var det han som dømte oss mot LSK på Åråsen i fjor også?

bjervell

A-lagspiller
Ble medlem: 27 mar 03

Lagt til: 06 jul 09, 21:39

Opprinnelig postet av Lex

Bifalles!

Bjørn Jervell Hansen

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Ble medlem: 10 des 03

Lagt til: 06 jul 09, 21:53

Opprinnelig postet av Lemmy

Jeg som tar feil, eller var det han som dømte oss mot LSK på Åråsen i fjor også?

Var det noen situasjoner der også? Husker ikke den kampen, annet enn målet til Everton!

Syns det er mye dårlig dømming, er litt enig med Ingebrigtsen, Deila og Bergersen som alle har vært svært misfornøyd med dommern etter kamp og sagt med ganske klare ord at de mener dommerne favoriserer de store laga som Brann, Rosenborg, Viking, Vålerenga etc. Tror ikke dommerne bevist går inn for det, men kan virker som de har lettere for å blåse i de store lagenes favør i avgjørende situasjoner som straffer og gule og røde kort situasjoener desverre, det er de situasjonene som avgjør kamper!

Lenge leve "hjørnet"!

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 06 jul 09, 21:53

Opprinnelig postet av Lemmy

Stemmer det...

1947modell

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 mai 07

Lagt til: 06 jul 09, 22:07

Opprinnelig postet av Lex

Sitter på hotellet og er roligere nå. Enig at dommen var svak. Satt sammen (sitter forsatt her) med gamle gode Atle Bilsbakk. Han mener dommerstanden er dårligere nå grunnet tempoet. Men dagens dommer var vel redd han ikke fikk reise hjem. Nå går vi baren Laughing.Han hilser så mye til Åge Johansen og mimrer om hotell City ( nå setter vi strek).

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04

Lagt til: 06 jul 09, 22:24

Kan bare bifalle i at den norske dommerstanden er forbanna svak.

Tom H. Haugen er vel en av de ny norske "stjerneskudda" på dommerstammen som holder samme nivå som Edvardsen.

Hva annet kan man vente når de såkalte "gode" dommerne som f.eks Øvrebø enten lar seg skremme av Martin A eller Lerkendal. og dømmer internasjonalt til skandale.

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"

FFK pra sempre

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 okt 08

Lagt til: 06 jul 09, 22:27

Selv om spillere og ledere skal ha fokus på seg selv, mener jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste med å opptre så politisk korrekt som vi gjør. Jokkes kommentar i pausen "dommeren har full kontroll" er faktisk helt patetisk.

Nugattistjerna

A-lagspiller
Ble medlem: 21 nov 06

Lagt til: 06 jul 09, 22:38
Endret: 07 jul 09, 16:28

Opprinnelig postet av Snæbbuss-aristokrat #78

......de mener dommerne favoriserer de store laga som Brann, Rosenborg, Viking, Vålerenga etc. Tror ikke dommerne bevist går inn for det, men kan virker som de har lettere for å blåse i de store lagenes favør i avgjørende situasjoner som straffer og gule og røde kort situasjoener desverre, det er de situasjonene som avgjør kamper!

Er akkurat der det ligger. Makan til dritt. Får håpe FFK får litt flyt igjen slik at vi beholder plassen.

Mod(Lemmy): Endret sitering.

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 06 jul 09, 23:11

Veldig lett å sitte å kritisere norske dommere og si at de bør degraderes. Men hva skal vi egentlig gjøre for å bedre situasjonen?

Jeg skal tidlig opp i morgen og er ikke veldig klar for å tenke noe særlig over det, men kanskje noen andre har noen idèer?

Det jeg hvertfall er klokkeklar på er at det ikke nytter å degradere dommere. Ok, Edvartsen og Hagen forsvinner, men hvor stor er sjansen for at vi får opp en ny toppdommer? Liten.

For å få en ønskelig effekt hvor dommerstanden skal bli bedre og dermed kvaliteten på fotballkampene bedre, er det ikke langsiktig å degradere de som dømmer dårlig. Vi må heller sørge for at de ikke dømmer dårlig, ved å feks. kurse dem bedre. Stille krav til at dommere spiller fotball på siden av dømmingen for økt fotballforståelse?

Stille høyere krav til kondisjon ettersom tempoet har blitt høyere i fotballen? Er jo så vidt at Tom Henning Øvrebø klarer å løpe.. Personlig mener jeg også at man bør begynne med 5 dommere(to bak mål) for å få bukt med all holdinga inne i feltet. Vi ser jo Bakke river ned Thomassen før headinga på Bråthen. Samtidig har Wehrman et solid tak i trøya på en eller annen, som fort kunne vært straffe...

Jøss, det ble noen tanker likevel. ;-)

Willy Renè

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 aug 07

Lagt til: 07 jul 09, 09:02

Lærer dommerne av sine feil, og tar de selvkritikk ? Uten, så utvikler man seg heller ikke som dommer.

Skjer det noen evaluering av dommerinnsatsen etter kampene ? Er det noen komite eller noe som ser gjennom kampene og gir tilbakemelding til dommerne om tvilsomme avgjørelser ? FFK har jo blitt snytt for noen klare straffespark, slike situasjoner bør vel dommeren få beskjed om, bli evaluert og selv kunne ha mulighet til å utvikle seg til bedre utførelse av dommergjerningen.

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 09, 09:40

Tror kanskje du er inne på noe her Lemmy, vi må se på diverse muligheter for å utvikle dommergjerninga, sier seg selv at det er en veldig vanskelig jobb for ên dommer å få med seg hva 22 mann foretar seg på banen, spesielt i situasjoner inne i straffefeltet når det er mange spillere ivolvert. Det forsvarer riktignok ikke dommeren i de situasjoene jeg er spesielt irritert på, sånn som den på Askar i går, skal jo ikke være mulig for assistent dommeren å gå glipp av den, han står jo like ved, da må det skyldes feighet eller rett og slett udyktighet. Vi hadde flere situasjoner som kunne resultert i straffe, men dommeren vinker det bare videre, Brann hadde ên straffestituasjon og da blåser han, jeg lurer på om han hadde blåst på den om det hadde skjedd i andre enden? Blir jo veldig hypotetisk og umulig å svare på, men magefølelsen sier vel at tvilen ville bikket andre veien og han hadde vinket spillet videre eller slått ut med armene.

Men tilbake til ditt innspill Lemmy, syns det er et godt forslag med såkalte straffefeltsdommere, for er her hoveddommerne sliter mest. Hadde vi hatt det i går så hadde vi garantert fått straffe når Bjarnason holder igjen Garder i armen og legger han ned. Der har antagligvis hoveddommer blikket på Everton som er alene igjennom og får dermed ikke med seg at Garder blir lagt ned, noe som hindrer oss i å komme 2 alene med keeper og dermed blir vi snytt for en klar straffe. Andre løsninger kan jo være å forsøke med 2 hoveddommere, slik som man har i ishockey, der fungerer det meget godt, så burde vel kanskje vært testet ut i fotball også. Håndball har 2 dommere, basketball har vel det tror jeg, hvorfor ikke fotball? Ellers så er jo kursing viktig, men her tror jeg de allerede er ganske flinke. Rekrutering er veldig viktig, der har nok de fleste fotballkretser en stor utfordring. Og hva med lønninga, bør vi kanskje lønne dommerne bedre, slik at det blir mer attraktivt og vi får bedre og mer profesjonelle dommere? Hadde egentlig vært litt morsomt å prøvd seg som dommer, bare for å se hvor vanskelig det er, men føler jeg har blitt litt for gammel til å satse nå! Laughing

Lenge leve "hjørnet"!

Willy Renè

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 09, 11:45

Opprinnelig postet av Willy Renè

Lærer dommerne av sine feil, og tar de selvkritikk ? Uten, så utvikler man seg heller ikke som dommer.

Skjer det noen evaluering av dommerinnsatsen etter kampene ? Er det noen komite eller noe som ser gjennom kampene og gir tilbakemelding til dommerne om tvilsomme avgjørelser ? FFK har jo blitt snytt for noen klare straffespark, slike situasjoner bør vel dommeren få beskjed om, bli evaluert og selv kunne ha mulighet til å utvikle seg til bedre utførelse av dommergjerningen.

Noen som vet ???????????

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !

KeJ

Landslagsspiller

Ble medlem: 21 apr 03

Lagt til: 07 jul 09, 11:54
Endret: 07 jul 09, 17:09

Til Willy Renè:

Det sitter observatører på tribunen hver eneste kamp. Alle dommerene blir deretter evaluert i etterkant, om det skjer i plenum eller individuelt vet jeg faktisk ikke. Håper inderlig at det skjer individuelt, slik at de kan gå gjennom hver eneste situasjon, også håper jeg de virkelig må begrunne de avgjørelsene som ble tatt.

Det som bekymrer meg litt er det totale mangelen på ydmykhet disse pipeblåserne legger for dagen. Vi så noen tendenser til ydmykhet i fjor, da Hauge og Øverbør, ja sågår Edvardsen innrømmet feil i ettertid. Har kanskje vært ett og annet tilfelle i år også, men kan ikke huske det på stående fot. Det må jo være lov til å gjøre feil, ingen er feilfri, men man bør samtidig være mann nok til å innrømme dersom man har gjort en brøler. Utfordringen ved ydmykhet er at den kan bli brukt mot en, og det er vel kanskje årsaken til at dommerne aldri gjør feil?

Blir selvsagt ikke bedre av at dommerne har en personalpolitiskkorrekt sjef i Rune Pedersen. Han står betongstøtt sammen med sine dommere uansett hvor mye de har driti på draget. Bortsett fra Edvardsen da, han kunne ikke blitt reddet av komiske Ali engang.

For å gå tilbake til starten så tror jeg ikke at feil, nesten uavhengig av karakter, får noen konsekvenser. Tror ikke det er enklere å dømme i Adeccoligaen enn det er  Flippeligaen, altså er det ikke straff nok å bli degradert for en periode. Ei heller er det noen straff å ikke få dømme, det blir de i alle fall ikke bedre av. Så hva skal må gjøre? Sitte og se kamper på tv uten lyd og trykke på en knapp når en mener en forseelse gjøres? Ikke vet jeg. Kanskje man skulle sende dommerne rundt til de forskjellige klubbene og la de dømme under spillsekvensene? Eneste måten å bli bedre på er jo å trene, og så langt jeg kan se må dommerne ”trene” under kamp...

Uansvarlig forumbruker, uten rettigheter og blottet for ansvar...

Willy Renè

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 09, 13:40
Endret: 07 jul 09, 16:30

Opprinnelig postet av KeJ

Det KeJ sa.

Takk for utfyllende info.

Men jeg blir ikke beroliget, det er forferdelig å se hvordan dommerprestasjonene faller år for år, slik føles det i alle fall fra et subjektivt og et ikke dokumenterbart synspunkt.

Når man ser f.eks. PanzerHagens utboksing til corner (mot VIF 16. mai) , et skudd som har retning mot mål, og den tidligere så anerkjente dommer Terje Hauge peker på cornermerket blir man ganske så betenkt over kvaliteten på dommerne. Han har vel ikke kommentert hendelsen i etterhånd eller så vidt jeg kan huske. At ikke medias fokuserte nevneverdig på denne hendelsen er vel grunnet at det gikk utover "småbylaget" FFK og ikke et av de såkalte storlaga.

Mod(Lemmy): Fikset sitering. Det blir slitsomt om du skal sitere hele innlegget, spesielt når det står rett over så alle kan lese det..

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !

1947modell

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 mai 07

Lagt til: 07 jul 09, 15:35

Vanskelig tema dette med dommere. Våre toppdommere holder ikke mål over tid. Helt klart at en del av dem har stor " respekt " for enkelte ledere på og utenfor banen. Martin dømmer jo kampene han spiller. Han kan jo skremme fanden på veggen med det trynet han setter opp, og tenk hva som følger verbalt ! Klart vi må la de unge få trening,men ikke i tippeligaen. Enig i at  det ikke straff med degradering til Adecco. Rune Pedersen er nok for mye kamerat med de involverte dommere under evalueringeni etter kamp med rapporten som er skrevet. Øvrebø og Hauge er også blitt svakere, det kan skyldes tempo i kampen bl.a. Den nye kommunikasjonen mellom dommerne virker vel heller ikke som ønsket. Hver gang den brukes er det alltid et smil fra hoveddommer. Mitt råd er; kom vekk fra det konservative dommeroppsettet og begynn med ihvertfall 2 dommere på banen. Har selv dømt en del år ( bedrift ) med cupfinalen på St. Croix som det største Smile.

Snæbbuss-aristokrat #78

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 09, 16:27

Opprinnelig postet av Willy Renè

Når man ser f.eks. PanzerHagens utboksing til corner (mot VIF 16. mai) , et skudd som har retning mot mål, og den tidligere så anerkjente dommer Terje Hauge peker på cornermerket blir man ganske så betenkt over kvaliteten på dommerne. Han har vel ikke kommentert hendelsen i etterhånd eller så vidt jeg kan huske. At ikke medias fokuserte nevneverdig på denne hendelsen er vel grunnet at det gikk utover "småbylaget" FFK og ikke et av de såkalte storlaga.

Hauge begrunnet avgjørelsen med at skuddet kom fra nært hold i forhold til Hagen og dermed så var det ikke viljehens konkluderte han. Mao så tolker han hensreglene annerledes enn mange andre, så vidt jeg har fått med meg så er det straffe hvis man gjør seg større og har armene på unaturlige steder(slik Hagen hadde), dermed burde det vært straffe, men Hauge er altså uenig da Hagen ikke hadde sjanse til å reagere å trekke til seg hånda.

Har vært en del straffesituasjoner i år, kunne vært morsomt å sett statistikk på tvilsomme straffesituasjoner, hvilke lag som har blitt "snytt" for straffer og hvilke som har fått tvilsomme straffer i sin favør. Lurer på om det virkelig er sånn at storlaga får mer i sin favør, jeg tror det!

Lenge leve "hjørnet"!

sklitakling

A-lagspiller

Ble medlem: 17 mar 05

Lagt til: 07 jul 09, 18:06

Sånn som spillere, trenere, media og supportere behnadler dommerne sier det seg selv at det er et dårlig rekrutteringsgrunnlag for detta yrket. Pluss på bedriten lønn og ukurant arbeidstid, så har dere svaret på hvorfor de er dårlige.

Dommerhatet tror jeg ikke går an å bli kvitt, men det er andre måter å få dommerne bedre på;

1 Gi de mer trening. Dvs kjøpe de fri fra andre jobber og la de dømme også lavere divisjoner.

2 Få flere dommere på banen.

3 Videodømming

Willy Renè

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 09, 18:33

Opprinnelig postet av sklitakling

Sånn som spillere, trenere, media og supportere behnadler dommerne sier det seg selv at det er et dårlig rekrutteringsgrunnlag for detta yrket. Pluss på bedriten lønn og ukurant arbeidstid, så har dere svaret på hvorfor de er dårlige.

Dommerhatet tror jeg ikke går an å bli kvitt, men det er andre måter å få dommerne bedre på;

1 Gi de mer trening. Dvs kjøpe de fri fra andre jobber og la de dømme også lavere divisjoner.

2 Få flere dommere på banen.

3 Videodømming

Enig til en viss grad, men KUN en viss grad.

Dommerne går til verket fordi de har en lidenskap for fotballen. Hvis de blir overrasket over publikumsreaksjoner så burde de i utgangspunktet valgt en annen "hobby".

Dommer"håndverket" som er blitt utført og vist hittil i år er en skam for dommerstanden og en tragedie for fotballen. Hadde jeg i  mitt yrke vist en så merkelig og unnvikende, narsissistisk holdning til ordet kvalitet og integritet så hadde jeg og valgt et annet yrke.

At ikke de svake dommerprestasjonene blir kommentert mer av f.eks. Rune Pedersen og andre involverte er for meg en gåte. Det ser ut for meg at neddyssing er taktikken.

Forget Metallica !
Guiseppe Verdi rules !

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914