FC United of Manchester klare for FA-cupen
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/pl/article3013115.ece
"FC United startet sin historie med å vinne North West Counties League division 2 i 2005/06-sesongen. Året etter fulgte de opp med å gå til topps i divisjon 1 i samme liga. Dermed var de klar for Northern Premier League Division One North, og etter 2. plass i seriespillet rykket de også opp derfra etter play off. (...)
De to siste årene har de blitt nummer seks og 13 i Northern Premier League Premier Division, og foreløpig i år ligger de på 16. plass etter fem seirer og seks tap så langt i sesongen.
Northern Premier League Premier Division er det samme som sjuende nivå i det engelske seriestystemet."
Tenk så lettvint det var i gamle dager: 1. divisjon, 2. divisjon, 3. divisjon, 4. divisjon...
---------------------------
Hater hat!
Stilig.
Selv ser jeg fram til den dagen når AFC Wimbledon slår ut Milton Keynes Dons (alias Gjelstens Wimbledon) av FA-cupen.
Men var divisjonssystemet under gamle 4. divisjon noe mer lettvint enn i dag? Det var vel da som nå en haug med lokale divisjoner når man først kommer ned i Conference-systemet. Nå skal det sies at The Football League fram til 1979 var lukket, slik at man ikke kunne rykke ned fra 4. divisjon.
"I'll decide when you retire ... "
- Sir Alex Ferguson til Paul Scholes
Nja. I Norge var det i hvert fall lettere, men her har det dog ikke blitt like tungvint ennå heller, så det er vel en dårlig sammenligning. Uansett skal du være rimelig belest for å vite hvilket nivå "Northern Premier League Premier Division" er.
Mer belest enn meg, i hvert fall...
Hater hat!
Var det lukket ? Wimbledon var amatører da di møtte Leeds nå keeperen til W. redda straffa til Peter Lorimer, men tapte 0-1. Mener dette var før 1979 ? W. rykka opp året etter mener jeg. Mulig jeg husker feil men. Er jo noen år siden dette her.
Tøfflus
Ble medlem: 06 jun 07
Lagt til: 25 okt 10, 16:58
Endret: 25 okt 10, 17:01
Endret av: Tøfflus
The Football League var lukket, ja. Det vil si at de noenognitti klubbene som utgjorde de fire øverste divisjonene, var en forening man eventuelt måtte søke opptak til.
Den kampen du snakker om var jo i FA-cupen, og den turneringen er (og har alltid vært) uavhengig av The Football League. Den arrangeres av The Football Association, og har dermed helt fra starten vært åpen også for klubber utenfor de fire øverste divisjonene (begrepet non-league brukes jo fortsatt om disse klubbene).
For å dra digresjonen videre herfra kan det nevnes at FA-cupens lillebror, ligacupen, ble opprettet av The Football League som en cupturnering som kun var for medlemmene (altså de klubbene som var med i The Football League).
PS; Magnum - hvis det bare er kompliserte navn på divisjonene du snakker om så er jeg helt enig. Utrolig jålete å snakke om den nest beste av divisjonene under Conference som noe som helst med "Premier", for ikke å snakke om at divisjonen under Premier League faktisk heter "The Championship". Dette skyldes faktisk at Premier League ikke lenger hører med i The Football League, slik at de som vinner divisjonen faktisk er mestere av Football League.
Vet at det var FA-cupkamp, men Wimbledon kom opp i 4 div. rett etterpå.
Jeg har sjekka dette litt nærmere. Det var faktisk ikke før i 1987 at vinneren av Conference automatisk rykket opp til 4. divisjon. Men før det var det slik at vinneren av Conference kunne søke om å tas opp i The Football League - slik at det faktisk var The Football League som bestemte om jumbolaget skulle "kastes ut" (altså rykke ned) eller ikke, og erstattes av Conference-vinneren.
Angående Wimbledon - de fikk slippe til i 4. divisjon i 1977, etter å ha vunnet "Southern League" tre ganger på rad. Cupkampen mot Leeds var forøvrig i 1975.
Opprinnelig postet av Tøfflus
Angående Wimbledon - de fikk slippe til i 4. divisjon i 1977, etter å ha vunnet "Southern League" tre ganger på rad. Cupkampen mot Leeds var forøvrig i 1975.
Da var jeg ikke så langt ute på viddene allikevel da. Synes det virka litt rart siden Wimbledon rykka opp så tidlig se. Og tidsperioden stemte jo.
PS; Magnum - hvis det bare er kompliserte navn på divisjonene du snakker om så er jeg helt enig.
Det er i bunn og grunn det jeg tenker på, ja. Det er jålete, og det er uoversiktlig. Og, ja, jeg er klar over at en del av uoversiktligheta har 100+ år med tradisjoner, men det har ikke akkurat blitt bedre med åra.
Correct me if I'm wrong - jeg har prøvd å drive litt research (de offisielle sponsornavna blåser jeg i - halvparten av dem har vel endra seg til neste år uansett):
1. nivå ("divisjon"): Premier League
2. nivå: Football League Championship
3. nivå: Football League One
4. nivå: Football League Two
5. nivå: Football Conference National
6. nivå: Football Conference North / South
7. nivå: Northern Premier League Premier Division / Southern Football League Premier Division / Isthmian League Premier Division
8. nivå: Northern Premier League Division One North / Northern Premier League Division One South / Southern Football League Division One Central / Southern Football League Division One South & West / Isthmian League Division One North / Isthmian League Division One South
Det er så langt jeg gidder å grave.
En skal vel nesten være glad for at vi i Norge kun har Eliteserien (aka "Tippeligaen" blant kommersialistene) på toppen, sjøl om jeg fortsatt syns det er teit å kalle 2. divisjon for 1. divisjon. Men enda dummere er det jo å kalle den for "Adeccoligaen", sjøl om det er en viss passende symbolikk der. Mitt lokale Kvik HFK ble forresten i år de stolte vinnerne av "Konica-Minolta-ligaen"...
Last minute addition: Her er jo et ganske "greit" kart: http://en.wikipedia.org/wiki/English_football_league_system#The_system
Jeg ser at helt nede på 16. nivå er det en liga som har plassert noe de kaller "Premier Division". Og det står på nivå 21 - tredje lavest - at "This is the lowest level at which any league has its top division" (men jeg kan ikke finne hva det er).
Nei, får vel jobbe litt i dag òg, vel...
Hater hat!
Selv ser jeg fram til den dagen når AFC Wimbledon slår ut Milton Keynes Dons (alias Gjelstens Wimbledon) av FA-cupen.
Jeg fikk med meg at FC United of Manchester faktisk VANT i første runde. Og nå er det jaggu muligheter for at AFC Wimbledon faktisk kan komme til å møte MK Dons: Smertefull cuptrekning
Hater hat!
FC United-tilhengerne drømmer selvsagt om bortekamp på Old Trafford rett over nyttår. Selv synes jeg den kampen kan vente til fjerde runde, FC United må jo gjerne slå ut Liverpool først. At MK Dons og AFC Wimbledon møtes om begge går videre, er jo intet mindre enn utrolig stilig.
FC United-tilhengerne drømmer selvsagt om bortekamp på Old Trafford rett over nyttår. Selv synes jeg den kampen kan vente til fjerde runde, FC United må jo gjerne slå ut Liverpool først. At MK Dons og AFC Wimbledon møtes om begge går videre, er jo intet mindre enn utrolig stilig.
Og så kan en jo tillate seg å håpe på det beste også. hvis det kommer så langt at de møtes. Dét hadde vært tøft!
Hater hat!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914