Husk meg
Brukernavn
Passord

Noen som har peil på videokameraer?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Lars Thoresen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 jun 03
Innlegg: 419

Lagt til: 06 apr 05, 18:48
Plankehaugen skal filme fra alle kamper, turer og diverse andre arrangementer, og da trenger man jo et kamera. Problemet er hvilket kamera man trenger. Noen som har litt peil på digitale videokameraer, hva som er gode kjøp og hva vi bør styre unna? Det viktigste er vel batterilevetid og gjerne litt hardførhet. Det skal jo ikke akkurat brukes til å filme konfirmasjonstaler og bryllup, bortsett fra Tor Trondsen sitt da...

Vi kommer til å legge ut noen filmsnutter på plankehaugen.no med jevne og ujevne mellomrom, men håpet er selvfølgelig å kunne bruke materialet til en dvd eller liknende en gang i framtida. Om det blir denne sesongen eller neste sesong eller senere, det får vi se vurdere etter hvert, men det viktigste er å få kommet i gang med filmingen ganske snart. Vi låner nok et kamera på søndag om ikke vi rekker å kjøpe et før den tid, men det er greit å slippe å låne kamera til hver kamp... Litt pilssøl her og litt regn her og plutselig var det ikke like kult å låne bort kamera lenger...

---------------------------

Lars Thoresen, stolt aristokrat


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 06 apr 05, 19:21
jeg hakke peil på kameraer. men jobber på lefdal.. kan gi dere jævlig god pris:D

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 06 apr 05, 19:51
det gjelder bare ikke å si hvem som skal bruke det.. jobber på strømmen, midt i "fugleland".. håper virklig vi vinner over lsk i år, ellers sliter jeg...

Lars Thoresen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 jun 03
Innlegg: 419

Lagt til: 06 apr 05, 19:57
Da kan du jo høre med noen på jobben om hva som EGENTLIG er et godt kamera, og ikke bare tilbudsbrosjyrefantastisk!?!

---------------------------

Lars Thoresen, stolt aristokrat


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 06 apr 05, 20:05
det kan jeg selvsagt. hvilken prisklasse er det snakk om?

fidq

Juniorspiller
Ble medlem: 31 mar 05
Innlegg: 103

Lagt til: 06 apr 05, 20:14
Plankehaugen burde "kjøpe" et kamera på Elkjøp fordi de har 30 dagers returrett. Hvis kameraet ikke var slik det burde kan man bare levere det tilbake i løpet av 30 dager og få pengene tilbake. Slik kan man holde på hele sesongen hvis man involverer flere personer/butikker. Tilslutt vil man finne et perfekt kamera :ffk:

---------------------------

Vi trenger Markus Ringberg!


Lars Thoresen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 jun 03
Innlegg: 419

Lagt til: 06 apr 05, 20:28
Man må vel opp i mellom 5000 og 10.000 for å få noe brukbart med god batterikapasitet? Men, det skal være et mirakuløst bra kamera for at vi skal pøse inn 10.000 i kamerabudsjettet... Problemet er jo uansett at disse miraklene av noen kameraer har fått så mye fantastisk elektronikk at de ikke tåler så mye... Ikke en stakkars halvliter med tøysevann en gang;-)

Ellers så skal jeg selvfølgelig vurdere en tur på Elkjøp. "Jeg skal ha et kamera til å filme Plankehaugen med!", er vel en god åpningsreplikk?

---------------------------

Lars Thoresen, stolt aristokrat


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 06 apr 05, 20:32
Endret: 06 apr 05, 20:32
skal sjekke i morra..tipper det er ganske bra fortjeneste på kameraer.. dvs at jeg får jævlig bra pris:D

reddevil

Knøttespiller
Ble medlem: 27 apr 04
Innlegg: 40

Lagt til: 06 apr 05, 22:18
Endret: 06 apr 05, 22:36
Hei!
Jeg har brukt en del videokamera både fra Sony og Canon og fornøyd med begge merkene. Holder forsatt en liten knapp på Sony. Solid kamera, bra bilder, driftsikkert o.l.
Det jeg bruker mest er mitt PC-110 (som også har innebygd digitaltkamera) begynner å bli ett par år gammelt men synes det er veldig bra. Har ekstra batteri og det er vel kanskje løsningen for Plankehaugen også. Mitt er ekstra stort og da kan man filme opptil 8 timer på ett batteri ...må ha noen kassetter og da...
Jeg anbefaler DV/miniDV og ikke harddisk/dvd kamera. DV kassettene er små og lette å bytte ut. Harddisk kameraene er ikke så lett å bytte ut hvis du skal filme mye da harddisken sitter fast i kamera. DVD er litt kjipt hvis du er litt uheldig å få en ripe på hvis du har noen "gullkorn" på filmen...
Såkallt "nightshot" er en funksjon som gjør at man kan filme i total mørke...blir veldig grønn av de bildene men igjen kjekt hvis man skal ha med "gullkorn"
Som tidligere nevnt er det mulig å få videokamera med innebygd digitalkamera men for å si det slik kan du få uten også...og man kan også ta stillbilder ut av videofilmen under redigering og få akkurat de bildene man vil ha....og man kan spare noen kroner på å ikke ha det på videokamera.
"tøysevann" kan bli muligens ett problem men man får ganske rimelige løsninger på "regnfrakker" som passer til kamera. Det tåler litt "tøysevann" men også det vanlige været i Bergen, Ålesund og resten av stedene vi skal til på Vestlandet. Men tåler altså ikke dykking i "tøysevann"

Det som er viktig å sjekke er at kamera har DV ut.(du kan også få DV ut/inn men det trenger man kun hvis man skal kopiere ferdig redigert film tilbake til kamera tape`n) Dette må du har for å få filmen fra videokamera over til pc for redigering. Kan jo også låne ett kamera som har dette ved redigering for å spare litt penger der og.

Optisk zoom er viktigere en digital zoom. Digital zoom på 5000x trenger ikke å være bedre enn ett kamera på 10x digital zoom. Det som teller er antall x på optisk zoom.

"SteadyShot" er kjekt hvis man skal holde kamera lenge under opptak eller så er stativ ett rimelig alternativ...men noen ganger uhendig å drasse med seg.


Det var ihvertfall noen tips i fra en videkamera amatør....og har du flere spørsmål så er det bare å spørre og jeg skal svare på det jeg kan svare på....

Synes det er ett veldig bra tiltak og gleder meg allerede til "FFK DVD`en" en gang i fremtiden.

HenrikSolberg

Juniorspiller
Ble medlem: 25 okt 04
Innlegg: 122

Lagt til: 06 apr 05, 22:45
Jeg har peiling på DV-kameraer! Har selv en Canon XL2 til 40.000 og holder på mye med video, så jeg har et visst innblikk...

Når det gjelder batterilevetid, så kan du på en måte velge kameraer uavhengig av dette, for batterier er det mulig å kjøpe ekstra av... Jeg mener, ikke kjøp er dyrt kamera bare fordi det har bra batterilevetid, kjøp da heller et annet kamera som er bedre (ikke nødvendigvis dyrere) i tillegg til et ekstra batteri...

Sony og Canon er begge meget gode merker... Canon er ikke så bra på kameraer i prisklassen du nevner (5000-10000 kr). Litt dyrere derimot er de veldig bra på....
Sony er jo et kjent og kjært merke og har også mange gode kameraer... Blant annet Sony DCR-HC42E! Det kameraet har blant annet ekte widescreen, noe ikke mange kameraer i den klasse har. Ligger på rundt 6.000!

Panasonic har de seneste årene kommet voldsomt med en kjempeserie innen prisgunstige DV-kameraer. Kameraene GS-120, GS-200 og GS400 er alle veldig bra kameraer, GS-120 får du for ca 6.000, GS-200 for ca 8-9000 og GS-400 for ca 13-15000 tror jeg...
Det som er bra med disse Panasonic kameraene er at de har 3 CCD brikker noe som er enormt bra til den prisen.

En CCD brikke er den brikken som leser lyset som kommer inn gjennom linsen og "konverterer" det til digitale signaler. De fleste "amatørkameraer" har bare 1 CCD brikke, men Panasonic modellene over har 3 CCD brikker. En til hver av primærfargene som er Rød, Grønn, Blå (RGB).

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en av disse Panasonic modellene!

litt generelle tekniske ting:
1. Se helt bort i fra digital zoom. Totalt ubrukelig. Optisk zoom er det eneste som teller...
2. Et kamera som tilbyr EKTE widescreen gir 33% mer bildeinformasjon enn et ordinært 4:3 kamera. Mange kameraer tilbyr en eller annen form for widescreen, men ikke EKTE widescreen slik blant annet Sony modellen nevnt over gjør.
3. CCD brikker, størrelsen og antall er viktig... 3 CCD brikker gir veldig mye bedre bilder.
4. Lyd. Her er det store forskjeller. Mange kameraer sliter med vindproblemer utendørs. Mange kameraer sliter med at lyden fra kameraet blir plukket opp av mikrofonen. Noen kameraer har mulighet for eksterne mikrofoner.
5. Manuelle funksjoner. Mange kameraer har mulighet for å stille blender, lukkertid, hvitbalanse, fokus osv manuelt! Dette kan ofte være en fordel for å hindre at automatikken går løpsk. Panasonic-modellene nevnt over har i forskjellig grad av manuell kontroll.
6. Det finnes flere typer opptaksmuligheter. DV er det vanligste og mest brukervennlige synes jeg. Du har også Sonys Hi8, du har det nye HDV (på dyrere modeller) som er en harddisk osv... De fleste er DV og det er jo helt klart tryggeste løsning.
7. reddevil nevner dv-ut. De aller, aller fleste DV-kameraer har det nå... Det var mer vanlig før da DV-kameraer var litt dyrere... Norge har/hadde (er ikke helt sikker) en egen avgift hvis kameraer skal/skulle ha dette(!!!!). JVC blant annet valgte dermed å ikke inkludere denne muligheten. De siste årene har jeg nesten ikke sett kameraer som ikke har det. Alle kameraene i denne posten har det i alle fall!

Vel lykke til og spør gjerne om mer info!

---------------------------

"Når han gamlingen i Trondheim kastet seg inn i manesjen igjen, så måtte jo jeg også!"


remtan

Juniorspiller
Ble medlem: 27 aug 03
Innlegg: 185

Lagt til: 07 apr 05, 11:04
Endret: 07 apr 05, 11:05
Må mene noe jeg også:

I forhold til DV-ut avgift, det var royalities til Apple (mener det var de som oppfant Firewire/DV ut)

Jeg hadde i all hovedsak prioritert 3 ting ved kamerakjøpt som skal brukes i Plankehaugen:

God lyd

God zoom (både anta x zoom men også bildestabilisator.)

Enkelt å bruke (hensiktsmessig størrelse, brukevennlig om fler skal benytte det etc)

---------------------------

Det er to suksesskriterier for å lykkes i Tippeligaen,

et god hjemmpublikum og en god hovedtrener,

FFK har begge deler.

Eggen til NRK sporten


HenrikSolberg

Juniorspiller
Ble medlem: 25 okt 04
Innlegg: 122

Lagt til: 07 apr 05, 12:10
Enig der remtan... Takk for oppklaring rundt DV ut... Visste det var en avgift av et slag! :D

Enig med dine tre prioriteringer... Ville dog lagt til bildekvalitet, ganske sentralt!

---------------------------

"Når han gamlingen i Trondheim kastet seg inn i manesjen igjen, så måtte jo jeg også!"


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 07 apr 05, 12:11
Endret: 07 apr 05, 12:11
er på jobben nå.det det råeste kameraet vi har inne nå (ifølge kameraansvarlig) er Panasonic nvgs200. det kan jeg få for 8900 eller noe. og da taper butikken penger på det. det kostet visst 12000 for en liten stund siden.


anyway, her er specsa:

billedbrikke: 2,3 mpix
ant. ccd: 3
filmformat: mini-dv
optisk zoom: 10 x
digital zoom: 100 x
lcd skjerm: 2,5
fokus: af
minnekort: ja
dv tilkobling: ut/inn
analog: ut/inn
innebygd blitz: ja
annet: webkamera,nightshot,leica optikk, 450 gram, fjernkontroll med mic. sd kort..


ellers er det dårlig utvalg nå, for det kommer visst nye kameraer. men dette skal være bra

HenrikSolberg

Juniorspiller
Ble medlem: 25 okt 04
Innlegg: 122

Lagt til: 07 apr 05, 12:20
Det er et MEGET bra tilbud på et MEGET bra kamera! Men GS-120 er ikke mye dårligere og en del billigere!

---------------------------

"Når han gamlingen i Trondheim kastet seg inn i manesjen igjen, så måtte jo jeg også!"


Lars Thoresen

A-lagspiller
Ble medlem: 11 jun 03
Innlegg: 419

Lagt til: 07 apr 05, 18:17
Vi tar en runde med et par butikker her i byen i morgen, så skal vi se om noen er villige til å sponse oss litt. Hvis ikke skal du ikke se bort fra at jeg tar nærmere kontakt med deg Husgutt. Hvis du ikke har lyst til å legge ut mailadresse/telefonnummeret ditt her på forumet, så hadde det vært glimrende om du kunne sendt en mail til lars.thoresen@plankehaugen.no.

---------------------------

Lars Thoresen, stolt aristokrat


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 07 apr 05, 19:33
mail sendt

erikjorstad

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 455

Lagt til: 07 apr 05, 19:39
Henrik Solberg ser ut til å ha god peil på kameraer hvertfall, Panasonic lager gode kameraer om dagen !

Stikk oppom Elkjøp på Rolvsøy og se om de har GS-120 igjen der oppe... hadde det forrige uke hvertfall. Mulig gutta der oppe kan gi deg en god pris !? Jobber der selv men kan ikke love noe...

---------------------------

A struggling player, then sing his name....

Support him with honour, he`ll come good again....

Test dine managerferdigheter - Hattrick.org


HenrikSolberg

Juniorspiller
Ble medlem: 25 okt 04
Innlegg: 122

Lagt til: 08 apr 05, 06:55
Endret: 08 apr 05, 07:00
Vet de hadde en skikkelig kampanje på Japan Photo på GS-120 til under 6000 (tror det var 5999 eller noe). Det er jo et skikkelig bra tilbud.
Tror ingen matcher tilbudet til husgutt på GS-200. Det er også et supertilbud!

---------------------------

"Når han gamlingen i Trondheim kastet seg inn i manesjen igjen, så måtte jo jeg også!"


erikjorstad

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 455

Lagt til: 08 apr 05, 10:53
Jepp GS-200 tilbudet er vanskelig å slå men spørsmålet om det kameraet er nødvendig da...

---------------------------

A struggling player, then sing his name....

Support him with honour, he`ll come good again....

Test dine managerferdigheter - Hattrick.org


Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04
Innlegg: 4381

Lagt til: 08 apr 05, 11:56
tilbudet er forresten på en uts.modell som ikke har blitt brukt.kan bli solgt når som helst..


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 2 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340