Stjernen i NM-sluttspill
Endelig løsna det skikkelig og Stjernen fikk vist seg fram på hjemmebane i dag! Moro!
Nå har de alt i egne hender og kan avgjøre alt hjemme i hallen på Onsdag..
Nå er de i gang folkens! Møt opp på Onsdag!
---------------------------
"Ja det humpær og går, som ho tante sa, som hadde hengsla trebein."
-Ullo
Når vi(dvs. jeg) er inne på Stjernen så kommer jeg med noen betraktninger i samme slengen..
I årets sluttspill har Stjernen sin største sjanse på mange år til å "hente bøtta hjem." Likevel vil det være en enorm sportslig og økonomisk nedtur hvis de eksempelvis skulle ryke nå allerede i en semifinale. De har brukt fryktelig mye penger på å stable et godt lag på beina ved å hente spillere som Niklas Rahm, Martin Kariya og Henrik Höglund.
En sportslig nedtur nå vil følgelig også ha store konsekvenser for økonomien, og vil mest sannsynlig være "krise" for laget i kommende sesong.
Mitt spørsmål da er, er det verdt det? Skal vi bruke et betydelig stort beløp med penger på laget i en sesong for og kanskje vinne en tittel, for så å gå inn i noen mørke år med et middelmådig lag og alt dette følger med seg?
For hva skjer med Stjernen Hockey i neste sesong etter at kjøpsfesten er over?
Publikumsfavoritten Martin Kariya forsvinner helt sikkert. Han hadde slått til på tilbud fra Tyskland allerede til jul, hvis ikke Reidar Sundt hadde satt ned foten.
Lagets viktigste spiller Niklas Rahm er allerede i forhandlinger med klubben om kontraktsforlengelse, men er det realistisk å tro at vi skal klare å holde på en spiller som åpenbart er altfor god til å spille i norsk UPC-liga?
Klarer vi å holde på unge, svenske, framadstormende spillere som Henrik Blomquist og Bobbie Hagelin som har vært bærebjelker i laget i år?
Hva skjer med den lokale tilknytningen til klubben med så mange utlendinger? Unge lokale spillere som Anders Helgesen, Jonas Gabrielsen, Mathias Gundersen og Ole Morten Magnussen har alle spilt godt i år, men er de klare for for å steget opp til å være lagets bærebjelker? De utvikles helt klart ved å spille og trene sammen med spillere som tidligere nevnte, men hvor lenge skal de få lov til å være unge og lovende?
Den siste igjen fra Stjernens forrige "gylne" generasjon, Andre Manscow Hansen er såpass skadeplaget at han etter alle solemerker legger opp etter årets sesong.
Vi har gode unge norske spillere som har vært i klubben i en årrekke i Kenneth Bedsvåg og Magnus Selvaag, men vil de fortsette å være her hvis klubben ikke satser sportslig som den gjør i dag?
Det positive er at vi får tilbake Trond Magnussen etter mange år i utlendighet, og håpet må jo være at han og hans navn og tidligere meritter har såpass gjennomslagskraft at flere finner veien til Stjernehallen neste år, enn hva tilfellet har vært i årets sesong. For publikumsoppmøtet i år har vært skremmende dårlig. For første gang på veldig lenge har Stjernen vært et topplag med mange profiler som tidvis har spilt "champagnehockey" i løpet av sesongen, men Stjernehallen er fortsatt bare halvfull..
Grunnene til dette er selvsagt mange og jeg nevner i fleng: For mange kamper, dyre billetter, få spillere med lokal tilknytning, liten spenning i og med at Storhamar har vært veldig suverene osv. osv.
Uansett ønsker jeg Stjernen alt godt både i årets sluttspill og i neste sesong selv om jeg har en stygg følelse av at den kan bli et antiklimaks...
-Ullo
Et viktig spørsmål er : Hvorfor er Sverige og Finland så mye bedre enn oss i hockey?
I utgangspunktet så har vi ganske like forutsetninger for at barn skal lære å gå på skøyter og satse på idretten. Det mht vinteren. Men Sveriga har 10 ganger så mange haller som det Norge har. 10 Ganger så mange! Det er en enorm forskjell.
SVT1/2 har i mange år vært flinke til å dekke barneidrett på tv i form av Lilla Sportsspegeln. Der så jeg faktisk også Stjernen en gang hvor et ungt lag (10-12) åringer) vant en barneturnering og finalen med 8-1 i Sverige. Det var en skikkelig reportasje med kampbilder og intervjuer av barn! Slik ser vi ikke på NRK eller TV2, der bruker man heller mye av tiden på tulle reportasjer.
Jeg vet ingenting om hvordan Stjernen driver mht barn, kanskje er de bra? Men det er synd at ikke flere lokale talenter kommer opp til fordel for utlendingene. Sarpsborg og Fredrikstad er jo et hockeydistrikt om enn ikke så mye som fotball. Det burde vært bygget 4-5 letthaller i hver kommune godt spredt med flere lokale lag hvor barn kunne spille mot hverandre opp til en viss alder hvor det kan skje en mer spissing mot Sparta og Stjernen. Vi burde bruke mye mer penger der fremfor import av spillere.
Og norsk Hockey må bli flinkere til å vise seg frem på tv. Satsningene sålangt har vært for dårlige og uproffe. Se på Håndball! Dette er vel mindre hallidretter enn hockey, allikevel får de mange seere på tv fordi vi hører så mye mer om dem hele tiden. Og hockey er en mye mer fartsfylt og underholdende idrett.
Antall kamper i serien er jo en skandale og en direkte årsak til få tilskuere på tribunen.
Norsk hockey må bruke pengene på barn, på flere haller, på media i noen år fremover - det må satses skikkelig for markedet må være der.
Jag tycker du är ful med hängbröst och påsar under ögonen (Gunvald/Beck)
http://www.human.no/templates/Page____168.aspx
Det laget du refererer til var Stjernens 81-82 lag, som i sin tid var virkelig gode! De vant den såkalte TV-pucken som er finalen i en større ungdomsturnering i Sverige. Det var forresten en sensasjon at et norsk lag skulle klare å vinne den turneringen! Denne kampen blir årlig sendt på svensk tv, og dette er dagen da barna er hockeystjerner!
Laget i den generasjonen besto av spillere som Anders Helgesen, Jonas Gabrielsen, Henning Thorsnes(83-lagt opp), Anders Fredriksen(Vålerenga), Fredrik Kristiansen(lagt opp), Truls Navestad(lagt opp), Petter Bart-Hansen(Stjernens fysio), Lars Antonsen(Stjernens naprapat) og Karl Johan Sundt(Danmark) som alle har vært eller er aktuelle for spill i Stjernen. Dette skulle jo være den neste "gylne" generasjonen på Stjernens serielag, men man ser jo hvor stort frafallet er blant disse gutta. De har alle landskamper for yngre landslag. Gabrielsen og Fredriksen har i tillegg A-landskamper.
Kun Helgesen og Gabrielsen er igjen. Dette kan det være mange årsaker til, men i bunn og grunn er ikke Stjernen i nærheten av å være flinke nok til å ta vare på egne talenter. De siste årene har ikke laget engang hatt eget juniorlag(har i år), men har måttet samarbeide med "fienden" Sparta for å ha et felles Eldre junior-lag med dem.
Ellers kan man jo håpe på at spillere som Jo Hegg, Dan Nygård og Christer Olsen får sine "gjennombrudd" i neste sesong da Stjernen mest sannsynlig kvitter seg med en del spillere.
-Ullo
Vi står fordi vi ikke klarer å sitte etter å ha blitt knulla knallhardt i rævva- En bitter rbk supporter forklarer innsatsen til spillerne,etter 1-5 nederlaget for FFK
Ja en helt fantastisk match i dag! Lillehammer har vist tidligere at de er fullt på høyde når de spiller opp mot sitt beste, men i dag var de sjanseløse! Makan til spill er det ikke vist av Stjernen på lang, lang tid!
Kan ikke skjønne annet enn at hallen bør fylles til randen når semifinalespillet tar til på Tirsdag.. Det offisielle tilskuertallet var i overkant av 600 mennesker i dag, uten at jeg kan skjønne at det stemmer.. Da må det være veldig mange sponsorbilletter/gratisbilletter som ikke telles med.. Uansett er det ikke godt nok, selv om muligens nesten det dobbelte var riktig antall..
Vi har et fantastisk lag på gang og disse gutta fortjener bedre enn en halvfull Stjernehall i et NM-sluttspill!
Møt opp på tirsdag! Da trøkkær guttane til igjen.. Denne gang i semifinale mot Enga eller Stavanger/Sparta..
-Ullo
Opprinnelig postet av DeKjök
Da husker du kanskje også hvordan Stjernenspilleren på spørsmålet "âr ni alltid så här goda?" svarte med et kort og selvsikkert "Ja". En av scoringene var en lobb fra midten bak ryggen på keeper. En norske variant av Tv-pucken ville vært en godt start på bedre medietekke for Hockey. Her i Oslo skal altså staten bidra med 70 mill til et nytt Holmenkollen anlegg, et anlegg som gir hvor mange hoppere et sted å drive idrett? De burde vært brukt på enda flere ballbinger, innebandy og håndball haller samt hockeyhaller istedet!
Ja et nytt holmenkollanlegg gir ikke akkurat grasrota i norsk idrett noe, men jeg må si jeg synes Holmenkollen er et såpass historierikt nasjonalsymbol at de bør legge midler i det slik at vi ikke blir akterutseilt i forhold til å få arrangere store arrangementer. Var det ikke snakk om Ski-VM i 2011?
Enig at det bør legges mye mer penger i tiltak som kommer den berømte grasrota til gode, i form av som du sier ballbinger og liknende.. Det snakkes mye om at Norges Hockeyforbund ønsker at idretten skal bli mer "landsdekkende" og at man gjerne vil ha fram topplag i alle de store byene, og særlig da de helt i nord, som i dag ikke har noe slikt. Jeg skal ikke si dette for bombastisk, men de har vel strengt tatt ikke ishaller der oppe heller, så da ligger ikke akkurat forholdene til rette!?
Synes det hadde vært flott med toppserielag fra Bodø og Tromsø, samtidig som TIK beholder plassen sin i UPC-ligaen. Dette hadde kanskje også bidratt til mer blest rundt idretten.
I forhold til dette med tv-pucken, så hadde dette helt klart vært en ide, men det er som du sier Dekjök, det satses generelt sett lite på barne/ungdomsidrett på norsk tv. Det nærmeste vi kommer er at TV2 tidligere sendte finalene fra Norway Cup på Ullevaal. Et program som "Lilla sportsspegelen" kan vi bare være misunnelig på svenskene for å ha.
-Ullo
Det som jeg egentlig mener er at når disse får, hvorfor klarer ikke hockeynorge å få til tilsvarende? Både hva medieinteresse gjelder og anlegg rundt om i landet?
Hockey har alle ingredienser for å kunne blie den helt store sporten, også i norge. Det er jo nettopp den type sport som passer den tiden vi lever i best. Den er ganske amerikansk, noe som norge gjerne plukker opp, og for sponsorer sitter publikum tett på og ser alt. Masse tempo og spenning. Masse utstyr, supporterutstyr etc. slik som markedskreftene gjerne kjører frem selv. 2 pauser, enkel å dekke tv messig.
Første gang jeg var i Stjernehallen (82-83) var jeg solgt umiddelbart. Stjernen bør gjøre mer for å få ungdom til å komme og se. De må gripe tak i den interessen som er rundt FFK og få de samme folka på hockeykamper på vinteren. Del ut noen gratisbilletter her og der, kjør halvpris kamper - hva som helst for å fylle hallen. Tilrettelegg transport.
Billettprisene er helt klart noe en bør gjøre noe med, både på sittetribunen og på stå.. Husker en gang da jeg var under 15 og betalte symbolske 10 kroner for å komme inn.. Det er klart man trakk mye unger på det den gang..
Regnet litt på hva det koster i året hvis man er en ivrig supporter:
18 hjemmekamper x 135 kroner(sitteplass,grunnserien) = 2430 kroner
+ 3 bonuskamper x 135 kroner = 405 kroner
+ 12 sluttspillskamper x 150 kroner (I verste fall) = 1800 kroner
Totalt: 4005 kroner i året for EN person som følger laget flittig, og da tenker vi ikke på en eneste bortekamp..
Dette er for dyrt, og Stjernen legger som du sier ikke to pinner i kors for å tilrettelegge for unger/ungdom. Helt enig i at sporten har alle muligheter til å bli en svært populær vinteridrett!
-Ullo
Billettprisene er helt klart noe en bør gjøre noe med, både på sittetribunen og på stå.. Husker en gang da jeg var under 15 og betalte symbolske 10 kroner for å komme inn.. Det er klart man trakk mye unger på det den gang..
18 hjemmekamper x 135 kroner(sitteplass,grunnserien) =
-Ullo
18 hjemmekamper x 135 kroner(sitteplass,grunnserien) =
-Ullo
Totalsummen blir uansett på 4005 kroner for en person pr sesong, hvis man tenker "i verste fall"(eller beste?) i forhold til antall sluttspillskamper.
18 grunnseriekamper x 135 kroner
3 bonuskamper x 135 kroner
12 sluttspillskamper x 150 kroner
Dette er for dyrt, og Stjernen legger som du sier ikke to pinner i kors for å legge forholdene til rette for barn/ungdom.. Billetprisene på sitteplassene kunne også med hell ha blitt redusert i pris, tror jeg.. Greit nok at de øker summen litt på sluttspillskampene, men det eneste som skjer er at det kommer færre mennesker..
Hadde det vært eksempelvis 100 kroner for sitte, og 70 kroner for stå hadde det kommet MYE mer mennesker tror jeg og dette hadde klubben tjent på! Flere mennesker=flere solgte vafler/pølser m.m. i tillegg til at totalinntekten på billetter hadde blitt høyere hvis det hadde kommet kanskje nesten dobbelt så mange..
-Ullo
Dette er vel måten norsk hockey finansierer alle utlendingene som har komme hit da.
leste du tilfeldigvis baksiden av Aftenposten idag?
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/ishockey/article1239314.ece
En artikkel om Hockey som er klart, klart den største hallidretten i Norge. Det var 7 hockeylag før det første håndballaget på liste over klubber og antall tilskuere. Tilskuersnittet i hockeyserien er like stort som snittet til herrehåndball, basket og damehåndball tilsammen! Artikkelen går lite inn på nedgangen hos fex Stjernen og VIF, og tar mest for seg Storhamar som selvfølgelig har store tilskuertall.
"- Vi har veldig fokus på å foredle distriktets egne råvarer - halvparten av laget vårt har rotfeste i regionen, og det premieres av publikum over tid." (daglig leder Pål-Jan Stokke i Storhamar)
- Godt poeng!
Men avsluttnigen er best der Hockey`s totale mangel på drakraft fra media kontra hva som er tilfelle for håndball blir trukket frem og så kommer en konklusjon om at dette bare viser hvilket potensiale hockey egentlig har. Så hvorfor viser ikke NRK og TV2 mer hockey i sporten?
En fin artikkel DeKjök som viser at det går an for oss også! La nå spillere som Hegg, Nygård og Olsen få spilletid, så vi og etterhvert har store deler av laget med "rotfeste" i byen som det snakkes om!
Spennende med Stavanger i Semifinale forresten! Helt klart en overkommelig motstander! Det gjorde ingenting å unngå Enga, for selv om de ikke er så gode som de har vært tidligere så er det forbannelse eller noe, som gjør at vi aldri slår dem! Stavanger er bra! Tipper det går til sju kamper jeg.. Vinner 4-3.. Taper de tre der oppe, mens vi vinner hjemmekampene..
-Ullo
Ja det ble det altså tap i sudden i første semifinale.. Ikke overraskende at de taper i Stavanger, og heller ikke overraskende at de taper i sudden, men dette har desverre blitt Stjernens "forbannelse" i år.. Hvorfor i all verden er det sånn at et såpass godt lag skal være så dårlige til å avgjøre kamper i sudden death? Vi har vel knapt vunnet en gang på overtid i år, og det har da blitt noen..
Vi er i rute i forhold til mitt forhåndstips om at vi vinner 4-3 i kamper(tre tap borte og fire seire hjemme), men det er fattig trøst akkurat nå.. Vi får satse på at det snur på Torsdag!
NÅ er sluttspillet her dere! NÅ har dere mulighten til å se Stjernen kjempe om kongepokal! Bare nevner det..
-Ullo
Forferdelig synd at Kimmo skulle drite seg ut nå. Når vi har muligheten i 5 mot 4 i sudden, skal det nesten ikke være mulig å slippe inn et slikt mål.
MEN, jeg velger å se positivt på denne kampen. For vi spiller faktisk rundt med Stavanger i store deler av kampen. Og dette i Siddishallen, med norges kanskje mest høyrøstede hjemmepublikum. Synes guttane viser MEGET sterk moral, ved å male og male på, selv med 0-2 i ræva med tre minutter igjen.
Jeg tror vi avgjør dette før syvende kampen. Vinner på torsdag, mens jeg på lørdag skal ta meg en tre timers tur opp til Stavanger og se guttane gruse de i siddishallen. Da har vi alle muligheter til å avgjøre det med to hjemmekamper.
------
Taper noen slag, vinner alle kriger
BØTTA TE BYEN!!
Plankehaugen avd kr.sand!!!
17.43 ut i 5(FEMTE) periode vant vi 3-2!! Så sinnsykt viktig. Herlig guttane!
Nå må det mobiliseres frem mot mandag!!! Da BØR det komme 2000 i hallen!
Det å høre en slik kamp på radioen er IKKE sundt for NOEN. Bergstrøm kan underholde, men den mannen gir meg hjerteattak en vakker dag!
Nå skal jeg til stavanger og se på guttane!!!!!!!
Plankehaugen avd kr.sand!!!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914