Odd bygger større stadion enn FFK
www.ta.no/lokal_sport/article2456441.ece
Web kamera fra utbyggingen:
www.varden.no/apps/pbcs.dll/section
Hvorfor bygger alle større enn oss?
Men for min og Fredrikstad som fotballengasjert by sin del, tror jeg 12200 holder, med mindre vi vinner UEFA-cupen.
---------------------------
9. april gjenforenes vi!
Opprinnelig postet av Holters
Fordi FFK er litt mer edruelige i planlegginga?
"At vi får et snitt på 8000 her, er jeg sikker på, sier Brekka engasjert. "
Hvis målet til Odd er 8.000 i snitt kan jeg ikke forstå hva de skal med 13.000 seter. I år hadde Odd et gjennomsnitt på 4.917 tilskuere. Høyeste antall var 6.315, laveste var 4.021 (FFKs var hhv. 10.500 og 6.342).
Selv om de skulle doble antallet tilskuere i samtlige kamper (hvilket er helt usannsynlig, sannsynligvis vil de heller ikke klare å doble en enkelt av kampene...), vil de ikke en eneste gang selge mer enn 13.000 (12.630 blir høyeste ved dobling).
Odd er tippeligaens dårligst sette fotball-lag. Og det er en grunn... Selv med ny stadion vil ikke Odd bli et superspennende lag - og jeg har ekstremt vanskelig å forstå hvorfor de bygger en stadio på den størrelsen.
Jeg ville lagt meg på 10-11.000, med utbyggingsmuligheter til 13.000 som FFK gjør.
Mulig jeg er naiv, men...
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Opprinnelig postet av denialsander
Tror i grunn det er Odd Grenland som er naive akkurat her, kan ikke tenke meg at Grenlandspublikummet møter opp i hopetall bare på grunn av ny stadion. Mulig de får en liten boost den første sesongen, men her er det nok store muligheter for at vi får Røkkeløkkatendenser etter en sesong med ny stadion.
Fordi vi tydeligvis trenger litt mer tid enn andre når det gjelder å få ut finger´n...
Synes faktisk Odd Grenland bør få kreditt for sitt prosjekt.
De kommer nok neppe til å tape på det i lengden...
FFK and Wisla Krakow forever...
Da nije bilo tebe, na teskom putu mom.
Ja nikada pjevao ne bi, jer ne bih imao kom.
Dinamo Zagreb
Apropo deres stadio!
Hvor heldig er det å bruke folk fra Mysen tell å sette opp setene?
Hørte at døm var satt opp i bokstavene FKF
Hva skal`n si, hva skal`n tru.
Elendigheta må snart snu!
Opprinnelig postet av Hjælmen
Apropo deres stadio!
Hvor heldig er det å bruke folk fra Mysen tell å sette opp setene?
Hørte at døm var satt opp i bokstavene FKF
Er ikke noe feil i det Hjælmen, det er Frittalende Kvinners Forening (altså Ottar) som har kjøpt den ene tribunedelen...
Opprinnelig postet av FFK1903
Tror i grunn det er Odd Grenland som er naive akkurat her, kan ikke tenke meg at Grenlandspublikummet møter opp i hopetall bare på grunn av ny stadion. Mulig de får en liten boost den første sesongen, men her er det nok store muligheter for at vi får Røkkeløkkatendenser etter en sesong med ny stadion.
jepp, og det er virkelig trist. å se livekamper fra molde eller lyn gjør jo bare smertelig vondt. lag med tilskuersuksess har satset edruelig. se på viking og aalesund. prakteksemplarer. 100% fornøyd med klubbens(FFK) valg på denne problemstillingen.
UEFA KØPPEN 2007?!
Opprinnelig postet av Klokan
Radoslaw ? 13000 mennesker på ODD kamper ? En gang i året kanskje to. Og begge da borte supportere kommer med minst 5000-6000 .....
Jeg prøver alltid å se på dette i et lengre og bredere perspektiv.
Generelt mener jeg at enhver stadion bør ha en "buffer" på minimum 25% i forhold til det gjeldende/ forventede tilskuersnittet. Dette av praktiske/ organisatoriske grunner.
Fotball er dessuten blitt et sentrum for enorm kapital. Dette vil bare øke i tiden fremover. Publikum og sponsorer forventer stadionanlegg med gode fasiliteter.
Hvis Odd Grenland har ambisjoner, så må de ta hensyn til dette.
Det store potensialet i økt kapitaltilførsel, (i bred forstand), som en ny stadion gir, (bl.a. "stadioneffekten"), mener jeg bestemt er grundig undervurdert hos mange.
Det er faktisk en bakenforliggende økonomisk grunn til den massive stadionutbyggingen som nå foregår overalt i Europa.
Til tross for litt kaotisk argumentasjon fra undertegnede, (grunnet tidspunktet), så håper jeg det virker forståelig.
Dog er det mange faktorer som her er utelatt, (bl.a. økt sentralisering av befolkningen, publikumspotensiale i forhold til beliggenhet, tradisjoner m.m.)
He, he...
Du skal ikke se helt bort i fra følgende scenario;
Om noen år kan det faktisk komme flere tilskuere på Odd Grenland sine kamper,
...enn det vil gjøre på arenaen til Dinamo Zagreb.
FFK and Wisla Krakow forever...
Opprinnelig postet av Radoslaw
Generelt mener jeg at enhver stadion bør ha en "buffer" på minimum 25% i forhold til det gjeldende/ forventede tilskuersnittet. Dette av praktiske/ organisatoriske grunner.
Odd håper på et snitt på 8.000 tilskuere, Radoslaw! Og med et minimumsbuffer på 25% gir det behov for 2.000 ekstra seter.
Odd har, med plass til 13.000, beregnet 62,5% ekstra seter over gjennomsnittet de håper på.
I forhold til deres tall fra året, på 4917 tilskuere i gjennomsnitt har de lagt planer for 130% økning med sine 13.000 tilskuere. Fra Odds best besøkte hjemmekamp (6315 tilskurere), har de en økning på litt over 100%.
Jeg tror som sagt at Odd har tatt altfor mye i og at de burde heller gjort dette i flere trinn - som FFK.
Grenlandsområdet er i likhet med sivil-norge et område som stadig vokser, og i løpet av et par eller tre tiår vil nok kanskje det være 12000 på Odd-kampene.
...savner byen, folket, Stjernen og FFK!
(I`ll be back)
Odd håper på et snitt på 8.000 tilskuere, Radoslaw! Og med et minimumsbuffer på 25% gir det behov for 2.000 ekstra seter.De håper på et snitt på 8000 i 2007 ja! Du "glemmer" det ikke står 13000 seter klar til første seriekamp. Det er først til høsten det gjør det. Litt vanskelig å få et snitt på over 8000 når man omtrent halve sesongen bare har 7400 plasser?Odd har, med plass til 13.000, beregnet 62,5% ekstra seter over gjennomsnittet de håper på.
Odd håper på et snitt på 8.000 tilskuere, Radoslaw! Og med et minimumsbuffer på 25% gir det behov for 2.000 ekstra seter.De håper på et snitt på 8000 i 2007 ja! Du "glemmer" det ikke står 13000 seter klar til første seriekamp. Det er først til høsten det gjør det. Litt vanskelig å få et snitt på over 8000 når man omtrent halve sesongen bare har 7400 plasser?Odd har, med plass til 13.000, beregnet 62,5% ekstra seter over gjennomsnittet de håper på.
De behøver "bare" å trekke over 8.600 per kamp i snitt i 2. halvdel av sesongens hjemmekamper, så har de et snitt på over 8.000... Det forutsetter selvsagt at alle kampene i 1. halvdel blir utsolgt, men siden de mener de har behov for en stadion med 13.000 seter vil det vel ikke være noe problem for Odd å fikse det, vel?
De behøver "bare" å trekke over 8.600 per kamp i snitt i 2. halvdel av sesongens hjemmekamper, så har de et snitt på over 8.000... Det forutsetter selvsagt at alle kampene i 1. halvdel blir utsolgt, men siden de mener de har behov for en stadion med 13.000 seter vil det vel ikke være noe problem for Odd å fikse det, vel?
Tja, synes du FFK behøver en stadion på 12200 da? Vi solgte ikke ut hver eneste kamp på gamle stadion, så da kan vi umulig trenge en større stadion? Eller? Det vil alltid være noen plasser som er mindre attraktive og som får folk til å la være å gå på kamp.
Når det er sagt, så synes jeg dette er en for stor stadion for Odd, men jeg tviler på at samtlige av absolutt alle andre tippeligaklubber som bygger nye stadioner er naive og dårlige til å planlegge, mens Fredrikstad er dem beste. Ergo tror jeg at vi burde ha bygd samme størrelse som Start gjør med en eneste gang. 12200 plasser tror jeg hovedsaklig det blir pga vi går for en billigløsning. Var det 120-130 millioner stadion på FMV kostet? Det er vanvittig lite når "alle andre" nye stadioner koster over 250 millioner.
Det er ikke størrelsen som tels, det er snittet...
Vuorinen på topp!!
Tja, synes du FFK behøver en stadion på 12200 da? Vi solgte ikke ut hver eneste kamp på gamle stadion, så da kan vi umulig trenge en større stadion? Eller? Det vil alltid være noen plasser som er mindre attraktive og som får folk til å la være å gå på kamp.
Vi hadde et snitt på 8099 i år, med, unnskyld uttrykket, bedritne stadio-fasiliteter. Vi har sett at klubber som har fått nye fasiliteter har fått en betydelig økning i tilskuertallet.
Viking f.eks:
2002 = 7505
2003 = 6712
2004 = 12.434
2005 = 13.699
2006 = 13.913
En fantastisk økning som i stor grad kom pga. nye stadion-fasiliteter.
Jeg tror FFK vil få en snittøkning opp mot 25% av det vi har hatt de siste tre åra ( (8600+8813+8099)/3=8504+25%=10.630), altså omtrent til 10.000.
For å ta unna de store kampene er det fint å ha litt ekstra å gå på - ca. 25% (fra 10.000 til 12.200).
Odds gjennomsnitt de siste tre åra har vært 5060, 5356 og 5296 - med det høyeste besøkstallet i 2005-sesongen med 8734.
Odds gjennomsnitt over tre år er 5237. Dette er 38% lavere snitt enn FFK.
Så svaret på spørsmålet ditt er : Ja, FFK behøver 12.200 seter.
Bonus-svar: Odd behøver ikke 13.000 seter.
13.913 / 6712 = 2,0729
5296 * 2,0729 = 10.978
Og da har de mer plass til videre vekst. Ikke verst det?
Som Radoslaw skriver over; Jeg tviler på at Odd taper på dette i lengden.
Kan ikke bare bruke argumentet om "bedre stadionfasciliteter" i Fredrikstad og "hoppe over" effekten hos Odd.
Anyway, jeg tror vi fint kunne bygd en større stadion i Fredrikstad. Vi er jevnstore med Start når det gjelder bystørrelse, så vi burde ikke ha et mindre behov for en slik stadion.
Edit: Bare for å påpeke en ting: Jeg påstår ikke at Odd har samme publikumspotensiale eller trolig kommer til å få den samme veksten som Fredrikstad, men jeg har ikke sansen for at den fremtidige utvidelsen av Fredrikstad stadion hovedsaklig skal skje på kortsidene. Det viser seg gang på gang at publikum ønsker attraktive plasser og det er ikke plasser på kortsidene. Derfor mener jeg det er feil å bygge slik vi har gjort nå. Vi burde bygd annerledes og kanskje med mulighet for utbygging av langsidene. Det er der dem mest attraktive plassene er.
Viking selger ikke ut absolutt alle setene til hver eneste kamp. Det gjør heller ikke Rosenborg, men de selger stort sett i snitt de mest attraktive plassene. Jeg tror ikke en utvidelse av stadion på kortsidene vil føre til en nevneverdig økning i snitt, men til meget attraktive kamper, så vil det være fullsatt som i Stavanger og Trondheim.
denialsander
Ble medlem: 06 jul 05
Lagt til: 09 des 06, 14:17
Endret: 09 des 06, 14:21
Jeg påstår ikke at Odd har samme publikumspotensiale eller trolig kommer til å få den samme veksten som Fredrikstad, men jeg har ikke sansen for at den fremtidige utvidelsen av Fredrikstad stadion hovedsaklig skal skje på kortsidene....
Jeg tror ikke en utvidelse av stadion på kortsidene vil føre til en nevneverdig økning i snitt, men til meget attraktive kamper, så vil det være fullsatt som i Stavanger og Trondheim.
Du har gode poeng i at vår fremtidige utbygging av stadion ikke er ideell, siden det er på kortsidene.
Men hvis FFK ender opp med en stadion-kapasitet til slutt på omtrent 15.000 (uansett kort/langside), mener jeg det er bra.
I f.eks. Italia har man lag med ikke så sinnsykt store stadion-anlegg de heller: Siena, Livorno, Catania og Empoli ligger alle fra 15-20.000. I Nederland (med betydelig større folketetthet, for å si det forsiktig, finner vi mange anlegg med rundt 10.000 tilskuere (Den Haag) og Exelsior (3.800 tilskuere!!).
Det gjelder å finne en god blanding mellom "utsolgt en gang imellom" og ikke "glisne tribuner for ofte". Det tror jeg faktisk FFK har gjort.
Men, hvordan det ender - det får vi se om et par år. :)
benksliter`n
Ble medlem: 26 okt 04
Lagt til: 09 des 06, 15:04
Endret: 09 des 06, 15:05
Hvorfor kan ikke Odd få en økning ala Viking?
13.913 / 6712 = 2,0729
5296 * 2,0729 = 10.978
Og da har de mer plass til videre vekst. Ikke verst det?
Som Radoslaw skriver over; Jeg tviler på at Odd taper på dette i lengden.
Kan ikke bare bruke argumentet om "bedre stadionfasciliteter" i Fredrikstad og "hoppe over" effekten hos Odd.
Anyway, jeg tror vi fint kunne bygd en større stadion i Fredrikstad. Vi er jevnstore med Start når det gjelder bystørrelse, så vi burde ikke ha et mindre behov for en slik stadion.
Edit: Bare for å påpeke en ting: Jeg påstår ikke at Odd har samme publikumspotensiale eller trolig kommer til å få den samme veksten som Fredrikstad, men jeg har ikke sansen for at den fremtidige utvidelsen av Fredrikstad stadion hovedsaklig skal skje på kortsidene. Det viser seg gang på gang at publikum ønsker attraktive plasser og det er ikke plasser på kortsidene. Derfor mener jeg det er feil å bygge slik vi har gjort nå. Vi burde bygd annerledes og kanskje med mulighet for utbygging av langsidene. Det er der dem mest attraktive plassene er.
Viking selger ikke ut absolutt alle setene til hver eneste kamp. Det gjør heller ikke Rosenborg, men de selger stort sett i snitt de mest attraktive plassene. Jeg tror ikke en utvidelse av stadion på kortsidene vil føre til en nevneverdig økning i snitt, men til meget attraktive kamper, så vil det være fullsatt som i Stavanger og Trondheim.
Aalesund (ny/gammel) 10639/6606=1,6105 Stadion full i hver kamp,for liten stadion. De planlegger nå utvidelse. Tipper de også hadde ligget på den samme økningen som viking med større stadion.
8099 * 2.0729 = 16788 tilskuere i snitt for FFK
FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!
BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914