Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvem ønsker vi som sportssjef/manager i FFK?

Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

Snæbbussaristokrat 1

Landslagsspiller

Ble medlem: 15 feb 04
Innlegg: 2571

Lagt til: 16 des 06, 09:52

Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1
Eggen har tidligere sagt at han ikke ser behovet for en manager i FFK, fordi han selv helst vil være den øverste sjefen for det sportslige.

Det er jo nettopp derfor han vil rapportere til styret og ikke til Morgan, fordi da vil Morgan og Eggen bli likestilt, hvor begge rapporterer til styret..

Dette er feil, SB1.

En administrerende direktør sitter på toppen av administrasjonen og er kun underordnet hovedstyret. Det er ikke vanlig at en sportssjef eller en trener er likestilt med den administrerende direktøren, slik at de rapporterer direkte til styret. Når Morgan Andersen er administrerende direktør, så tilsier all logikk at det er ham man skal rapportere til. Om denne rapporteringen skjer via en sportsjef eller direkte får klubben finne ut av. Deretter er det Morgan som har kontakten med styret. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Eggen skal rote med slike organisatoriske ting, og dersom han kun furter fordi han vil ha direktekontakt med styret, så er det hele latterlig.

Derimot er det fullt mulig å diskutere om det er nødvendig med en sportssjef eller ei. Dersom Eggen fortsetter med denne biten, så rykker han opp et nivå i hierarkiet, men han vil fortsatt være underordnet den administrerende direktøren. Styret bør hovedsaklig forholde seg til en person i administrasjonen, og det er den administrerende direktøren.

Det er Morgan Andersen - altså den administrerende direktøren - som har ansvaret for den daglige driften av klubben.

Et helt alminnelig organisasjonskart (tilpasset en fotballklubb):

                                                              Hovedstyret
                                                                          |
                                                   Administrerende direktør  -->  Økonomi, Marked, Anlegg, Arrangement
                                                                          |
                                                                Sportssjef  -->  Sportslig utvalg
                                                                          |
Byprosjektet | Analyse/Kartlegging | Trenere/A-lag | Med. støtteapparat | Lagleder/Utstyr

Jeg har bare tatt for meg det sportslige her. Man kan lage tilsvarende grener for økonomi, marked, anlegg osv.

Nå har ikke jeg full oversikt over alle funksjonene og underavdelingene i Fredrikstad Fotballklubb (finnes det noen som har det? ), men dette skulle gi et grunnleggende bilde av hvordan en vanlig organisasjonstruktur ser ut.

 

Ja jeg vet det er riktig slik du skriver her Holters, men det er jo ikke slik Eggen vil ha det og det var det som var poenget mitt. Eggen vil jo helt gå uten om Morgan med sin rapportering og direkte til styret og det tror jeg ikke han får rett i.

---------------------------

FFK på toppen i 2006


djpete

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 1413

Lagt til: 16 des 06, 10:36
Endret: 16 des 06, 14:47
Opprinnelig postet av Holters
En administrerende direktør sitter på toppen av administrasjonen og er kun underordnet hovedstyret. Det er ikke vanlig at en sportssjef eller en trener er likestilt med den administrerende direktøren, slik at de rapporterer direkte til styret. Når Morgan Andersen er administrerende direktør, så tilsier all logikk at det er ham man skal rapportere til. Om denne rapporteringen skjer via en sportsjef eller direkte får klubben finne ut av. Deretter er det Morgan som har kontakten med styret. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Eggen skal rote med slike organisatoriske ting, og dersom han kun furter fordi han vil ha direktekontakt med styret, så er det hele latterlig.


 At en trener ænsker å sitte med sportslige avgjørelser selv, kan vel knapt kalles latterlig. Du må vel i det minste kunne ha forståelse for et slik standpunkt fra Eggen, selv om du evt er uenig. Dette betyr vel ikke at han "roter med slike organisatoriske ting", som du ynder å kalle det. Det betyr rett og slett at det skjærer i Eggens stolthet at stillingsinnstruksen hans forandres fundamentalt, uten at han har krevd-, bedt om- eller ønsket det. Han degraderes uten at arbeidstittelen forandres, og det er vel få som ville akseptert det uten sverdslag. Å kalle det latterlig er etter min mening latterlig nok i seg selv.

---------------------------

Rød.... hvit... og patriot!


paco

Landslagsspiller
Ble medlem: 29 aug 06
Innlegg: 1534

Lagt til: 16 des 06, 12:50
Opprinnelig postet av djpete
Opprinnelig postet av Snæbbussaristokrat 1



En administrerende direktør sitter på toppen av administrasjonen og er kun underordnet hovedstyret. Det er ikke vanlig at en sportssjef eller en trener er likestilt med den administrerende direktøren, slik at de rapporterer direkte til styret. Når Morgan Andersen er administrerende direktør, så tilsier all logikk at det er ham man skal rapportere til. Om denne rapporteringen skjer via en sportsjef eller direkte får klubben finne ut av. Deretter er det Morgan som har kontakten med styret. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Eggen skal rote med slike organisatoriske ting, og dersom han kun furter fordi han vil ha direktekontakt med styret, så er det hele latterlig.



 At en trener ænsker å sitte med sportslige avgjørelser selv, kan vel knapt kalles latterlig. Du må vel i det minste kunne ha forståelse for et slik standpunkt fra Eggen, selv om du evt er uenig. Dette betyr vel ikke at han "roter med slike organisatoriske ting", som du ynder å kalle det. Det betyr rett og slett at det skjærer i Eggens stolthet at stillingsinnstruksen hans forandres fundamentalt, uten at han har krevd-, bedt om- eller ønsket det. Han degraderes uten at arbeidstittelen forandres, og det er vel få som ville akseptert det uten sverdslag. Å kalle det latterlig er etter min mening latterlig nok i seg selv.

hehe eggen er en ansatt,han trener laget og da så er det helt normalt som i alle andre klubber at han har en leder og forholde seg til akkurat som at morgan har en ledelse og forholde seg til.hva er det som er så vanskelig for eggen å forstå,har aldrig hørt om en tippeliga klubb som har treneren som sjef,direktør,øverste leder eller styre.kansje ffk skal gi eggen et bankkort så han kan styre skuta selv hehe

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 16 des 06, 14:50
Endret: 16 des 06, 14:56

Opprinnelig postet av djpete
Opprinnelig postet av Holters
En administrerende direktør sitter på toppen av administrasjonen og er kun underordnet hovedstyret. Det er ikke vanlig at en sportssjef eller en trener er likestilt med den administrerende direktøren, slik at de rapporterer direkte til styret. Når Morgan Andersen er administrerende direktør, så tilsier all logikk at det er ham man skal rapportere til. Om denne rapporteringen skjer via en sportsjef eller direkte får klubben finne ut av. Deretter er det Morgan som har kontakten med styret. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Eggen skal rote med slike organisatoriske ting, og dersom han kun furter fordi han vil ha direktekontakt med styret, så er det hele latterlig.

At en trener ænsker å sitte med sportslige avgjørelser selv, kan vel knapt kalles latterlig. Du må vel i det minste kunne ha forståelse for et slik standpunkt fra Eggen, selv om du evt er uenig. Dette betyr vel ikke at han "roter med slike organisatoriske ting", som du ynder å kalle det. Det betyr rett og slett at det skjærer i Eggens stolthet at stillingsinnstruksen hans forandres fundamentalt, uten at han har krevd-, bedt om- eller ønsket det. Han degraderes uten at arbeidstittelen forandres, og det er vel få som ville akseptert det uten sverdslag. Å kalle det latterlig er etter min mening latterlig nok i seg selv.

 

Jeg sa da ikke at det var latterlig at Eggen ønsker å sitte med sportslige avgjørelser selv. Jeg sa det er latterlig at Eggen furter fordi han vil ha direktekontakt med styret fremfor å følge all logikk og rapportere til den administrerende direktøren. Dette er helt vanlig i alle bedrifter. Det synes jeg faktisk latterlig. Jeg tror du må lese avsnittet en gang til, og også ta med deg det avsnittet som kom etter det du har sitert over:

 

Opprinnelig postet av Holters
Derimot er det fullt mulig å diskutere om det er nødvendig med en sportssjef eller ei. Dersom Eggen fortsetter med denne biten, så rykker han opp et nivå i hierarkiet, men han vil fortsatt være underordnet den administrerende direktøren. Styret bør hovedsaklig forholde seg til en person i administrasjonen, og det er den administrerende direktøren.

Det er Morgan Andersen - altså den administrerende direktøren - som har ansvaret for den daglige driften av klubben.

Jeg sa altså ikke noe for eller imot en sportssjef. Ei heller sa jeg noe om hvem som skal ha det sportslige ansvaret. Det får klubben finne ut av. Jeg bare påpeker at Eggen jaggu bør klare å innordne seg og akseptere at han er underordnet den administrerende direktøren i klubben.


djpete

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 1413

Lagt til: 16 des 06, 16:08

Opprinnelig postet av Holters
Jeg sa da ikke at det var latterlig at Eggen ønsker å sitte med sportslige avgjørelser selv. Jeg sa det er latterlig at Eggen furter fordi han vil ha direktekontakt med styret fremfor å følge all logikk og rapportere til den administrerende direktøren. Dette er helt vanlig i alle bedrifter. Det synes jeg faktisk latterlig. Jeg tror du må lese avsnittet en gang til, og også ta med deg det avsnittet som kom etter det du har sitert over:

 

Derimot er det fullt mulig å diskutere om det er nødvendig med en sportssjef eller ei. Dersom Eggen fortsetter med denne biten, så rykker han opp et nivå i hierarkiet, men han vil fortsatt være underordnet den administrerende direktøren. Styret bør hovedsaklig forholde seg til en person i administrasjonen, og det er den administrerende direktøren.

Det er Morgan Andersen - altså den administrerende direktøren - som har ansvaret for den daglige driften av klubben.



Selvsagt er han i prinsippet underordnet Holters, men poenget er vel at Eggen ønsker å ta de sportslige avgjørelsene selv, f.eks hvilke spillere klubben i siste innstans skal hente osv. Det er jo det konflikten i hovedsak går ut på, ikke hierarkiet på papiret. Å mene at Eggen furter pga at han ønsker direktekontakt med styret istedenfor Morgan er nok en ganske sterk forenkling av problemstillingen, det skjønner vel sikkert en såpass oppegående mann som deg.

Jeg mener at han er i sin fulle rett til å føle inntreng i sitt revir dersom Morgan skal overprøve, legge føringer på avgjørelser som Eggen tidligere har tatt på egenhånd, han føler situasjonen ukomfortabel, og er i sin fulle rett til å mene noe om hvem han som trener skal rapportere til, nettopp for å forsvare reviret sitt.

---------------------------

Rød.... hvit... og patriot!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 16 des 06, 17:05
Endret: 16 des 06, 17:09

Opprinnelig postet av djpete
Selvsagt er han i prinsippet underordnet Holters, men poenget er vel at Eggen ønsker å ta de sportslige avgjørelsene selv, f.eks hvilke spillere klubben i siste innstans skal hente osv. Det er jo det konflikten i hovedsak går ut på, ikke hierarkiet på papiret. Å mene at Eggen furter pga at han ønsker direktekontakt med styret istedenfor Morgan er nok en ganske sterk forenkling av problemstillingen, det skjønner vel sikkert en såpass oppegående mann som deg.

Jeg mener at han er i sin fulle rett til å føle inntreng i sitt revir dersom Morgan skal overprøve, legge føringer på avgjørelser som Eggen tidligere har tatt på egenhånd, han føler situasjonen ukomfortabel, og er i sin fulle rett til å mene noe om hvem han som trener skal rapportere til, nettopp for å forsvare reviret sitt.

Jeg følger helt og holdent tankegangen din, og det var vel egentlig poenget mitt. Altså at det umulig kan være rapporteringen som Eggen er misfornøyd med slik det først ble fremstilt i f-b. Eggen må bare fint finne seg i at han er underordnet en administrerende direktør og at direktøren er den som skal ha kontakten med styret. Kjernen i problemet - som du sier - er nok hvem som skal ha det overordnede sportslige ansvaret. Det er Eggen i sin fulle rett til å kjempe om.

 

Jeg tror at Eggen ønsker et ubestridt overordnet sportslig ansvar og vil ikke underrette seg en sportssjef. Dette var tross alt noe han krevde da han kom fra Moss. Eggen hadde visstnok noen uheldige episoder der hvor han følte seg maktesløs og det ønsker han nok ikke å oppleve igjen.

 

I og med at Morgan ansatte Bjarmann som sportsjef i Lyn, så tviler jeg på at dette med å få inn en sportsjef er noe stort problem for Morgan. Jeg tror ikke at Morgan personlig ønsker å overprøve eller legge føringer på Eggens avgjørelser. I de aller, aller fleste store klubber, så samarbeider direktøren, sportssjefen og treneren om å hente inn forsterkninger.

 

Som sagt så tviler jeg på og kan ikke fatte eller begripe at det skal være så farlig hvem Eggen rapporterer til, men snarere er det en kamp om det sportslige ansvaret. Utad virker det ikke som om at klubben ønsker å fire på kravet om en sportsjef. Eggen ser heller ikke ut til å gi seg. Dette er en sak som klubben med styret i spissen får avgjøre. Det vil si hvem som skal ha det sportslige ansvaret i tiden fremover. Vi andre får bare ta tiden til hjelp og etter hvert se hvem som fratrer eller kommer til i organisasjonen.


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 17 des 06, 20:07

Ser at Terje Jensen er satt opp som sportslig leder i denne organisasjonen? Betyr det at han er sportssjef/manager i FFK nå?

http://www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1100

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 17 des 06, 21:34
Opprinnelig postet av benksliter`n

Ser at Terje Jensen er satt opp som sportslig leder i denne organisasjonen? Betyr det at han er sportssjef/manager i FFK nå?

http://www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1100

Han har alltid vært sportslig leder i FFK, og ikke noe som nylig har kommet. Han er valgt av klubben til å være det. Hva det innebærer aner jeg ikke.


Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 17 des 06, 21:40
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av benksliter`n

Ser at Terje Jensen er satt opp som sportslig leder i denne organisasjonen? Betyr det at han er sportssjef/manager i FFK nå?

http://www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1100

Han har alltid vært sportslig leder i FFK, og ikke noe som nylig har kommet. Han er valgt av klubben til å være det. Hva det innebærer aner jeg ikke.

I praksis betyr det at han fra nå av er puddelhunden til Innvestorgruppa.......


Per Egil

Moderator

Ble medlem: 01 apr 05
Innlegg: 2141

Lagt til: 17 des 06, 21:54
Fullstendig off topic, men hva er egentlig Harry Hansens rolle i klubben nå? Hva heter stillingen hans?

---------------------------

Ære være Plankebyen


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 17 des 06, 22:03
Opprinnelig postet av Per Egil
Fullstendig off topic, men hva er egentlig Harry Hansens rolle i klubben nå? Hva heter stillingen hans?

Spillerutvikler tror jeg. Er ikke han ganske heavy inn i byprosjektet nå?

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 17 des 06, 22:04
Opprinnelig postet av Bedreviteren
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av benksliter`n

Ser at Terje Jensen er satt opp som sportslig leder i denne organisasjonen? Betyr det at han er sportssjef/manager i FFK nå?

http://www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1100

Han har alltid vært sportslig leder i FFK, og ikke noe som nylig har kommet. Han er valgt av klubben til å være det. Hva det innebærer aner jeg ikke.

I praksis betyr det at han fra nå av er puddelhunden til Innvestorgruppa.......

Han er ikke nylig valgt. Han har hatt den stillingen lenge. Kjenner ikke til hans kompetanse i det hele tatt.


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 17 des 06, 22:25
Opprinnelig postet av Holters
Opprinnelig postet av benksliter`n

Ser at Terje Jensen er satt opp som sportslig leder i denne organisasjonen? Betyr det at han er sportssjef/manager i FFK nå?

http://www.ffksupporter.net/nyheter/nyhet.php?id=1100

Han har alltid vært sportslig leder i FFK, og ikke noe som nylig har kommet. Han er valgt av klubben til å være det. Hva det innebærer aner jeg ikke.

 

Ja,da har han vært en godt skjult hemlighet

Tviler på at han har hadt den makten Fjørtoft,Østenstad,Ludvigsen.....ol har. Han har vel da vært en løpegutt for Eggen. Kanskje Eggen ble snurt,når løpegutten får like stor eller større makt enn han? he he he .....

Blir ikke helt klok på hvordan denne organisasjonen kommer til å jobbe og hirarkiet her?

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 17 des 06, 22:32
Terje Jensen har vært godt skjult ja, men han har av og til uttalt seg i media, så jeg vet at han har hatt den tittelen lenge. Hva den innebærer derimot aner jeg ikke.

Hva spesielt lurer du på utover det lurer du på? Jeg kan forsøke å forklare ut fra pressekonferansen og min meget halvferdige utdannelse innen økonomi og administrasjon.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 17 des 06, 22:55

Opprinnelig postet av Holters
Terje Jensen har vært godt skjult ja, men han har av og til uttalt seg i media, så jeg vet at han har hatt den tittelen lenge. Hva den innebærer derimot aner jeg ikke.

Hva spesielt lurer du på utover det lurer du på? Jeg kan forsøke å forklare ut fra pressekonferansen og min meget halvferdige utdannelse innen økonomi og administrasjon.

 

Sitter med inntrykket av at disse så kalte sportssjefene/managerene som jeg nevnte, er høyere oppe i hirarkiet enn trenerene. Derfor går jeg ut i fra,at vi ikke kan sammenlikne stillingen til Terje Jensen med disse.Eggen hadde vel mere makt enn han? Men hva fremtiden vil bringe og ut i fra den organisasjonskartet som er publisert,så kan jeg ikke skjønne at vi får en slik sportssjef/manager som de jeg nevnte?

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 17 des 06, 22:58
Endret: 17 des 06, 22:59
Helt korrekt. Vi har ikke fått det per i dag. Man har plassert en lignende person som sportskoordinator under hovedtreneren.

Bjørn Jensen til meg at hele denne delen med det sportslige utvalget, hovedtreneren og sportskoordinater kom til å være litt flytende nå siden man ikke har personer til de forskjellige stillingene. Ergo kan det brått hende at vi får inn en sportsdirektør som blir plassert over hovedtreneren. Klubben må jo nå ut på jakt etter folk å ansette, så forandringer kan skje, men sportsutvalget blir nok stående.

benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 17 des 06, 23:10

Opprinnelig postet av Holters
Helt korrekt. Vi har ikke fått det per i dag. Man har plassert en lignende person som sportskoordinator under hovedtreneren.

Bjørn Jensen til meg at hele denne delen med det sportslige utvalget, hovedtreneren og sportskoordinater kom til å være litt flytende nå siden man ikke har personer til de forskjellige stillingene. Ergo kan det brått hende at vi får inn en sportsdirektør som blir plassert over hovedtreneren. Klubben må jo nå ut på jakt etter folk å ansette, så forandringer kan skje, men sportsutvalget blir nok stående.

 

Nettopp,det er her hele problemet til Eggen ligger. Han hadde fått en sportssjef/manager over seg i hirarkiet. I sportsutvalget ville makten hans blitt enda mindre som trener i klubben.

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


benksliter`n

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04
Innlegg: 2762

Lagt til: 17 des 06, 23:17
Noen som vet om den nye organisasjonsmodellen, er en kopi av hva andre Tippeligaklubber har?

---------------------------

FFK ØSTFOLD`S FOTBALL-STOLTHET!

BYGG PÅ STADION TIL 20 000!
SÅ DRØMMEN OM CHAMPIONS LEAGUE I VÅR EGEN STORSTUE IKKE DØR!


JJunior

Landslagsspiller
Ble medlem: 27 feb 04
Innlegg: 1081

Lagt til: 17 des 06, 23:51
Jeg ser at investorene har to personer i spillerutvalget.
Vil disse personene ha "stemmerett" når det gjelder spillerkjøp/spillersalg med FFK sine egne midler, eller vil disse personene kun være med å bestemme over spillerne som de har eierandeler i?
Ble det sagt noe om det på pressekonferansen?

Bedreviteren

Landslagsspiller

Ble medlem: 14 sep 03
Innlegg: 2585

Lagt til: 17 des 06, 23:58
Dem vil ha dobbelt så mye å si i forhold til hovedtreneren........


Flat Trådet Nøstet
Side 3 av 4 3

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340