Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvem ryker ned i 2007 ?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 08 mai 07, 15:26
Nå har tippeligaen satt seg littegranne, og jeg har sett litt på hvor mange poeng nedrykkslagene har hatt etter 6 spilte serierunder tilbake til 2001. Med unntak av i fjor da Molde og HamKam hadde henholdsvis 10 og 8 poeng etter den sjette runden, har nedrykkslagene pleid å hatt et sted mellom 2 og 7 poeng, ca 4 poeng i gjennomsnitt grovt regnet.

Det er vel umulig å spekulere noe i dette ennå, men hvis man legger sammen inntrykket man har dannet seg av noen lag, og poengene laget besitter i øyeblikket så kan vi kanskje peke ut "nedrykksfavorittene" allerede nå?

Aafk

Om Aafk ikke klarer å tette igjen bedre utover i sesongen så kommer dette laget til å sleppe inn 83,2 mål og sette ny rekord i norsk tippeliga i antall innslupne mål. La oss si at de ikke gjør det, og at de klarer å tette igjen. Hva da? Jeg tror de har kommet for sent igang til å klare å redde plassen. Hvert år de har rykket ned så har de kommet elendig igang og stått med få poeng etter ca 1/5  spilt av sesongen, og i år ser de ut til å komme rekorddårlig igang. Jeg ser rett og slett ikke hvordan Aafk med Perry (lenge leve) ved roret skal kunne gjennomføre en snuoperasjon ala FFK i 2004 på et kunstgress de ikke besitter teknisk gode nok spillere til å utnytte. Med mindre de fiskeglade sunnmørsrikingene kjøper inn et helt nytt lag til Aafk, samt at Nordlie/Eggen tar over for Perry (lenge leve ), så tror jeg ikke dette kan gå. Desverre for det joviale Møre-publikumet.

Odd

Jeg sitter med en følelse av at dette laget blir i letteste laget i år. Jeg må innrømme at jeg ikke vet alt for mye om Odd. Jeg vet at de er igang med å bygge på stadion sin, at Sandstøe er en dyktig trener, og at klubben har vært meget dyktige på å få frem talenter. Som det ble sagt før sesongen så står og faller mye på om hvor mange av ungguttene som klarer å ta steget videre i år og slå igjennom. Det virker som om Fredrik Gulsvik er i ferd med å klare dette.

Laget begynte begredelig, men har vist tidvis godt spill, og imponerte i enkelte treningskamper før sesongstart. Pelle Nilsson bør ikke forsvinne for tidlig, Svindal Larsen bør ikke finne seg ny klubb til sommeren, og Fernando de Ornelas bør putte mange mål skal dettelaget overleve. Klubben har sannsynligvis ikke stor muskelkraft til å kjøpe inn forsterkninger i sommer hvis det behøves. Laget besitter også en del humørspillere som kan ha sterk innvirkning både posistivt og negativt (tenker mest på Jarstein og Ruud her). Laget er det yngste i ligaen.

Strømsgodset

Dette laget består av rutinerte spillere, alle med TL-erfaring fra før denne sesongen. Mye spisskompetanse i Mattias Andersson (fart) & Kovacs (Styrke og fighting). Dette laget er det eldste og mest rutinerte i TL, og har mange fysisk sterke spillere (Kovacs, Deila, Husko m.fler), noe som gjør dem skikkelig vemmelige å møte på dødballer. Med Kovacs til å stusse og Andersson til å gå i bakrom er dette også et dugelig kontringslag.

Av det jeg har sett av Godset i år, virker de jevne og solide (som sagt før sesongen), men serien kommer til å bli jevn i år, og det kommer til å være gode lag som rykker ned i år. Jeg tror to faktorer kommer til å bli avgjørende hvis Godset skulle finne på å rykke ned i år:

Jeg synes ikke Godset har vært veldig kreative fremover, og kommer sannsynligvis ikke til å score veldig mange mål i år. Spillere som Andersson vil nesten garantert straffe forsvar som gjør feil og ikke følger boken, og Kovacs vil nok utnytte markeligsglipp, men med defensiv disiplin mot seg, vil Godset slite. Tendensen i årets serie er at det blir flere hjemmeseiere og og at dette kan ha noe å gjøre med større intimitet, mer publikum, og nyere stadioner som kan vippe ting i hjemmelagets favør. Gamle gress begynner kanskje å gro igjen, noe klubben planlegger å gjøre noe med, og kanskje blir publikumsoppmøte bedre enn dagens tall på marinlyst, for det imponerer ingen, selv om det er en intim stadio.

Det har blitt klart at Fredrik Winsnes kommer til Godset i sommer, og det skal bli spennende og se om det kan hjelpe godset. Godset er et av de "historiske" lagene i Norge og er et lag jeg liker. Personlig håper jeg Godset redder plassen (men ikke på bekostning av FFK selvsagt). Kanskje Godset burde tenke på å hente inn en ny keeper?

Sandefjord

Jeg har ikke så veldig god greie på Sandefjord, men de har i likhet med Godset en stadio som står klar for å byttes ut. Dette kommer de til å gjøre 22.juli 2007 om alt går etter planen, første motstander er da Lyn. Klubben kommer sikkert til å få en ny drive med nytt stadion, og mye kommer vel an på hvor mange poeng de har greid å sanke innen åpningen.
Sandefjord har kommet godt i gang, og Thodesen er en av de bedre trenerene i TL. Laget jobber godt kollektivt, og har flere gode enkeltspillere (Tegström, Knarvik & Kjølner). Sandefjord fungerer veldig godt i forhold til kvalitetet spillerne individuelt. Mye av dette kan vel skyldes at Thodesen har vært flink til å bygge et lag med de rette typene til de riktige plassene.

Sandefjord er et lag jeg ikke liker altfor godt, men irrelevant i denne sammenheng. Personlig tror jeg ikke de rykker ned, men med skader, uforutsette hendelser, eventuelt at et "hjemmepress" med nytt stadion vil slå negativt ut, så har ikke Sandefjord en bred nok stall til å holde seg unna bunnstriden.

Sandefjord er en relativt ny klubb i toppserien, og mye av fremtiden avgjøres nok av hvor mye arbeidsro Thodesen får/ hvor mye investorene blander seg inn i det sportslige. Dette går vel også mye på resultater/målsetninger, og ambisjoner som ikke må være de samme hos klubben som hos sponsorene.

Viking

Viking har slitt i noen år nå, og har ikke vist seg så sterke mange kanskje hadde trodd på forhånd at de skulle være.
Under Rösler synes jeg ikke viking spiller så fin og teknisk fotball, men bærer mer preg av displin og kjemping. Laget har manglet den gitige brodden i angrepet, og knakje dette bli bedre når Gaarde kommer tilbake, men inntil videre må Rörsler holde ut i mediakjøret som kommer når de skyhøye forventningene i oljebyen ikke innfries. Viking skal være en klubb som ikke skal kunne rykke ned, tatt økonomi og potensiale i betraktning, men de greide seg bare såvidt med et nødskrik i fjor. Det virker som om Viking på tross av innkjøp i mangemillionersklassen mangler de rette spillertypene, og sliter med rekrutteringen av egne lokale talenter ala Gunnar Aase, og kanskje spesielt akkurat denne typen. Jeg ser ikke bort i fra at et Viking preget av interne stridigheter og et eventuelt trenerskifte kan blande seg inn i bunnstriden i år igjen!

FFK

Et lag jeg synes har vært vanskelig å tippe i år. Jeg må innrømme at jeg har ikke blitt så mye klokere etter å ha sett 5 kamper. Kanskje jeg blir klokere etter stabæk-kampen i morgen, eller i de neste bortekampene fremover.
FFK har variert fra det briljante til det værste fra 2004-sesongen. Mye tyder på at FFK må gjøre det hjemme også i år, i likhet med de fleste andre klubber.

Jeg tror plasseringen i år kommer til å avgjøres av den defensive konsentrasjonen. Flere spillere er for ustabile. Pål-Andre har av ekspertene før sesongen blitt utpekt som det svakeste leddet i FFK, men er etter min mening det beste høyrebacken i TL når han er i slag. Problemet er som sagt stabilitet og konsentrasjon. Han har i spann med andre vært helt horribel til tider. Midtstopperne våre er meget skadeutsatte og det siste vi trenger er nye skader her. Shabani har vel ikke fart eller rutine til å steppe inn og være safe baki der ennå.

Klarer midtbanen å skjerpe seg og jobbe pliktoppfyllende hjemover, også på bortebane? Hvis spillerne utviser mer stoltehet og blir litt tøffere psykisk, vil nok den defensive tryggheten påvirke det offensive spillet til FFK, som det forøvrig ikke er noe i veien med.

Eller kan jeg vel slutte meg til de fleste andre her på forumet hva angår behovet defensive fibre på midten, eventuelt ny høyreback, og at Fofana bør putte snart for at det skal løsne for ham.

Generelt

Debatten om hvor tøft fysisk spille det skal tillates er en debatt som har vokst seg såpass stor, takket være Bengt Eriksen, at dommerstanden ikke kan la være å ta et klart standpunkt til det snart. Per i dag premieres råtassene, og det resulterer i at lag som LSK (en bygd på 14 000 beboere) kan holde seg i toppen, at HamKam ofte kommer på ubehagelige lange besøk i norsk toppserie, og at Tromsø hvert år kan slåss seg til en ny sesong i TL hver høst.

Om denne debatten bedrer forholdene for mer spillende lag som FFK og Brann, så kanskje Tarik ikke brekker beina i år allikevel, og kanksje kan FFK til og med klatre på tabellen fra i fjor. Om dette skjer så tror jeg fysisk tøffe lag uten den største kollektve samhandlingen og tekniske spillet kan få slite. Hvis dommerne tar et oppgjør med det fysisk tøffe spillet så tror jeg Godset og Viking kan få det tøft, mens TL foreløper som vanlig, så kan kanskje FFK og Odd slite sammen med  Aafk som jeg tror uansett vil rykke ned.

Personlig tror jeg ikke FFK rykker ned, men vi kan være uheldige, få en del ugunstige skader, og i tillegg være uheldige. Hva skjer for eksempel den dagen Tarik brekker beina?

Lemmy

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jul 05

Lagt til: 08 mai 07, 15:51

Aalesund og Odd rykker ned. Ikke fordi begge har fått en såpass dårlig start, men fordi spillerstallene er for tynne, og de ikke har toppspillere.. I Aalesund er det dessuten krisestemning, noe som ikke akkurat gjør det noe bedre. Odd har også et for tynt mannskap, pluss at Nilsson, Svindal Larsen og Jarstein mest sannsynlig forsvinner i sommer.

Desverre tror jeg FFK kommer på kvalikkplass. At vi har fått en såpass bra start, gjør at forventingene blir for høye. Og når det da blir tap, går vi fra å være skyhøyt oppe til å synke helt ned under jorda. Vi har en litt bredere stall enn de to førstnevnte, men vi skal få slite sterkt.

Viking og Strømsgodset er nok langt i fra og rykke ned, og vil nok være å finne på den øvre halvdelen av tabellen. De har ganske brede staller, og er for gode til å rykke ned. Tromsø vil få slite litt, men skal nok greie seg.

Tror kanskje det er litt for tidlig å mene noe egentlig, men vi begynner jo å se litt av konturene..

---------------------------

Journalist- Liker du noen andre idretter enn fotball,"Drillo"?
Feks. håndball?

Drillo- Håndball er hands..

Kristian B

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 mar 03

Lagt til: 08 mai 07, 15:54
Opprinnelig postet av Lemmy

Aalesund og Odd rykker ned. Ikke fordi begge har fått en såpass dårlig start, men fordi spillerstallene er for tynne, og de ikke har toppspillere.. I Aalesund er det dessuten krisestemning, noe som ikke akkurat gjør det noe bedre. Odd har også et for tynt mannskap, pluss at Nilsson, Svindal Larsen og Jarstein mest sannsynlig forsvinner i sommer.

Desverre tror jeg FFK kommer på kvalikkplass. At vi har fått en såpass bra start, gjør at forventingene blir for høye. Og når det da blir tap, går vi fra å være skyhøyt oppe til å synke helt ned under jorda. Vi har en litt bredere stall enn de to førstnevnte, men vi skal få slite sterkt.

Viking og Strømsgodset er nok langt i fra og rykke ned, og vil nok være å finne på den øvre halvdelen av tabellen. De har ganske brede staller, og er for gode til å rykke ned. Tromsø vil få slite litt, men skal nok greie seg.

Tror kanskje det er litt for tidlig å mene noe egentlig, men vi begynner jo å se litt av konturene..

Enig i at Ålesund og Odd rykker ned, men ikke at FFK kommer på kvalikk. Den plassen tror jeg fortsatt sandefjord får.

Tror FFK kommer mellom 5 og 8. plass.

It only took 90 minutes to DESTROY Rome! Muhaha

Shadar

Landslagsspiller

Lagt til: 08 mai 07, 16:00
Sett fra en litt annen side så er Aafk i allefall nærmere å ta et oppgjør med seg selv. De er i ferd med å sette seg ned og gjøre de eventuelt nødvendige grepene (merk, jeg tror at det er for sent allikevel).

Er det nesten sikkert at også Jarstein forsvinner i fra Odd i sommer? Hmm.. det viste jeg ikke. Synes det er et godt spillende lag, men det kan nok hende at stallen er for tynn ja. Som sagt er det opp til de unge i klubben. Gulsvik har kommet, Ruud er godt i gang, og Steffen Hagen bare vokser med ansvaret som stillingen kaptein på Odd og på U-21 gir ham.

Men jeg tror allikevel du har rett i at det blir disse to lagene, men selvsagt med noen om og men Det er aldri lett å tippe så tidlig.

Jeg forstår ikke hvordan du kan være så sikker på at både Viking og Godset havner på Øvre halvdel. Har virkelig Godset så bred stall for eksempel?

Lemmy

Landslagsspiller

Lagt til: 08 mai 07, 16:05

Selvfølgelig har Odd flere gode spiller, bla de du nevner der pluss feks. De Ornelas. Men det er nok ikke godt nok.

Odd har en nokså bred stall, ja. Med en fin blanding av rutinerte og unge, sultne spillere. Pluss kanskje Norges beste trener, Dag Eilev Fagermo. Leo, Espen Johnsen, Deila, Ohr, Kovacs, George osv. Pluss at Tore Andrè Flo kanskje er aktuell.. Det skulle være mer enn godt nok for å holde seg i Tippeligaen.

Et lag jeg glemte å nevne er jo Sandefjor. De er underdogs, noe jeg tror de liker. De har enkelte veldig gode spillere og en herlig trener. Men tror nok ikke det holder, desverre. Men jeg håper at de holder seg i Tippeligaen.

Feks. håndball?

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 08 mai 07, 16:47
Ikke noe vondt om PAC, men om du mener han tidvis er TL beste back, så er jeg redd du har drukket noe med for kraftig innhold... Vi trenger sårt en ny høyreback!!

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!

Shadar

Landslagsspiller

Lagt til: 08 mai 07, 17:01
Opprinnelig postet av Husgutt
Ikke noe vondt om PAC, men om du mener han tidvis er TL beste back, så er jeg redd du har drukket noe med for kraftig innhold... Vi trenger sårt en ny høyreback!!

hehe.. Legger ikke skjul på at jeg har FFK briller på meg (styrke 3!). De får jeg ikke av meg heller, og under dem så har jeg FFK linser. Men i en annen tråd her på forumet så mener jeg at vi bør kjøpe en ny høyreback. Jeg mener fremdeles at Pål-Andre tidvis er TL beste back, men han er ikke stabil nok. Han kan nemlig også være den verste. Dessuten drar han på åra, og gidder vel ikke å spille fotball så mye lenger.

Men la ikke dette bli en debatt utelukkende om Pål-Andre :)

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 10 mai 07, 01:10

Blir overrasket om ikke Aalesund og Odd rykker ned i år. Ellers tror jeg det blir veldig jevnt. Viking kan komme til å slite stygt, hvis ikke Rösler klarer å gjøre de rette grepene. Ijeh alene kommer neppe til å klare å redde klubben i år igjen.

Ellers er det litt tidlig å si. Viktig at FFK fortsetter å vinne hjemme. Lag som avgir poeng hjemme kommer til å slite i år.

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 10 mai 07, 09:42
Opprinnelig postet av Lemmy

.

Odd har en nokså bred stall, ja. Med en fin blanding av rutinerte og unge, sultne spillere. Pluss kanskje Norges beste trener, Dag Eilev Fagermo. Leo, Espen Johnsen, Deila, Ohr, Kovacs, George osv. Pluss at Tore Andrè Flo kanskje er aktuell.. Det skulle være mer enn godt nok for å holde seg i Tippeligaen.

Disse du nevner over spiller for Strømsgodset og ikke Odd....

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!

Lemmy

Landslagsspiller

Lagt til: 10 mai 07, 16:00
Hehe. Sorry, bare en skrivefeil.

Feks. håndball?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914