Husk meg
Brukernavn
Passord

Rasisme?

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

Lex

Landslagsspiller

Ble medlem: 03 feb 05

Lagt til: 13 mai 07, 09:18
Endret: 13 mai 07, 09:21

Oluwasegun Abiodun Mener han er blitt kallt stygge ting.

Er det sånn at utlendinger, særlig svarte utnytter dette? Jeg bare spør...

Samme var det med Vikings Ijeh. 

Isåfall er dette direkte ufint.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196550

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139368

---------------------------

Heia FFK

keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04

Lagt til: 13 mai 07, 09:21
ikke for å pirke, men denne burde vel vært på Fotball generelt . Slik som jeg skjønte på molde spilleren så skulle en nesten tro at det er noe dem utnytter seg av.

http://keiko99.net

DeMeNteD

Juniorspiller

Ble medlem: 03 mai 04

Lagt til: 13 mai 07, 09:31
hvis du prøver å snakke til en utlending(svarte), kaller de deg rasist..de tåler ikke en dritt!

küssen Sie meinen Esel, Simen BRENNe

Frihet For Ultras!!!!!

Shadar

Landslagsspiller

Ble medlem: 26 okt 04

Lagt til: 13 mai 07, 09:47
Opprinnelig postet av DeMeNteD
hvis du prøver å snakke til en utlending(svarte), kaller de deg rasist..de tåler ikke en dritt!

hehe..  Du er klar over at du nå satt alle utlendinger i samme bås? Med litt litt velvilje kan man vel også tolke innlegget ditt slik at alle innvandrere er svarte.

virkelig godt sagt demented!

Lex

Landslagsspiller

Lagt til: 13 mai 07, 09:54

Hold deg til temaet... dette er faktisk et problem...

Hvordan skal dette takkles???

Heia FFK

Rune Haugen

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 sep 03

Lagt til: 13 mai 07, 10:23
Opprinnelig postet av Lex

Dette problemet kommer aldri Verden til å få bukt med. Rasisme kommer til å være for bestandig. Kan man egentlig gjøre noe annet enn å komme med oppfordringer om ikke å gjøre dette ?? Kan ikke bure inn rasistene heller. Da hadde det ikke vært mange igjen på kloden vår.

Frode

A-lagspiller

Ble medlem: 24 mar 03

Lagt til: 13 mai 07, 10:24

Tror dette er ett marginalt problem i forhold til den rasismen som finnes blandt folk og spillere.

Det er nok endel som blir sagt i kampens hete når man er sinnsyk i gjerningsøyeblikket og kan forklares på en måte. Men ikke unnskyldes. Det er klart at det vil komme enkelttilfeller av anklager om rasisme uten grunn, det være seg at de har hørt feil, eller rett og slet bruker det for å få tatt en spiller. Uansett, vi VET at det er en del rasime der ute, la oss først fokusere på det. Så får vi ta dette kanskje-problemet hvis slike ting kommer opp regelmessig.

Mulig vi bør ha montert høytaler rundt i gresset for å fange opp alt som blir sagt ? hehe

Frode
- Semper fi Fredrikstad
- Norgesmester 2006
- ...vi er tilbake!

tomroar

Landslagsspiller
Ble medlem: 10 des 03

Lagt til: 13 mai 07, 10:35

ham kam spillerene er vel den mest usympatiske spilleren gjennom tidene som har spillt på fredrikstad stadio

han har tilnærmet 0 troverdighet.  De fleste husker vel oppførselen hans i fjor.

Denn mannen burde aldrig spillt i Norge.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05

Lagt til: 13 mai 07, 10:35

I situasjoner der det er ord mot ord, og ingen  andre spillere som har hørt noe, vil det være umulig å dømme, slik jeg ser det.  I alle andre situasjoner der det er vitner eller andre som har hørt noe, må dette slås ned på hardt, slik at vi kan få luket ut denne type dritt så fort det lar seg gjøre.

Rent teknisk jobbes det nå med løsninger for å kunne overhøre alt som blir sagt på fotballbanen. Jeg håper dog ikke vi blir nødt til å ta dette skrittet, da jeg synes det er trist...

Synes innlegget til DeMenNteD også var ganske trist. Det viser jo DeMenNteDs holdning til temaet igjennom å hevde at alle svarte utlendinger roper på rasisme "hvis du prøver å snakke til" dem. Tenkes det i det hele tatt før det skrives her inne?

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!

Martin_

Landslagsspiller
Ble medlem: 16 okt 05

Lagt til: 13 mai 07, 10:36
Meget innteressant problemstilling spør du meg.

Rasisme hører ikke hjemme noe sted, og ei heller på en fotballbane. Men det er ingen tvil om at rasisme har blitt et trumfkort i forskjellige sammenhenger. Kall noen rasister fordi de kritiserer noen eller noe, og de er lovpålagt å stoppe med det. Dermed er du garantert litt medieoppmerksomhet, og i en evt. forfølgelsesak av hendelsen blir det somregel ord mot ord.

Ultras mentalita - Brigade RødHvit

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 13 mai 07, 11:16
Endret: 13 mai 07, 11:17
det demented sier er jo faen meg sant og mørkhudede i Norge utnytter nordmenns naivitet og frykt for å bli kalt rasist til det fulle. Sannheten er jo at det er like mye rasisme den andre veien.. Men det hører vi ikke noe om..

NÅ har ikke jeg erfaring fra toppfotball akkurat, men ta en kamp vi spilte ifjor mot Bjørndal (Oslo  soveby/ghetto). En medspiller klagde sin nød til dommer etter en situasjon og ropte: dommer, han dytta meg jo for faen  (eller noe sånt). Hvorav den mørke fotballspilleren løp bort og forklarte til dommeren at min medspiller hadde kalt han jævla neger (eller noe sånt). og ja, jeg hørte hva alle de involverte sa..

Det her skjer HELE tida.. Ihvertfall i de lavere divisjoner Men for meg er det ikke overraskenede at grisespillere som ijeh og abiodun lyver på seg slike beskyldninger...

Og nei, jeg er ikke rasist. Men man må få lov til å si hvordan ting faktisk er..

SYNG FOR FAEN!!!!
FRIHET FOR ULTRAS!!!
STOLT MEDLEM AV FFF!

TgfkaFFK

Landslagsspiller

Ble medlem: 29 apr 03

Lagt til: 13 mai 07, 11:37

Media har ingen problemer med å kalle Erik Holtan for tjukken eller Mini for dverg, men å blåse opp disse rasismesakene synes de er helt greit. De to siste sakene er oppstått fordi to stykker, som omtrent ikke kan et ord norsk, påstår de på en bråkete fortballstadion har hørt noe de muligens tror var engelsk og muligens var "nigger"? Er det mulig at "la`n ligg` der" på romsdalsdialekt har blitt misforstått?.

Atpåtil kommer påstandene fra to spiller som i høyeste grad har vist tvilsom moral og hang til juksing på fotballbanen. Hva i allverden har skjedd som gjør de til så rettskafne hedersmenn så fort de har kommet av banen?

Bjørkøy som Statsminister!

torkr

A-lagspiller

Ble medlem: 28 jul 06

Lagt til: 13 mai 07, 12:12
Opprinnelig postet av denialsander

Synes innlegget til DeMenNteD også var ganske trist. Det viser jo DeMenNteDs holdning til temaet igjennom å hevde at alle svarte utlendinger roper på rasisme "hvis du prøver å snakke til" dem. Tenkes det i det hele tatt før det skrives her inne?

må ikke ta det så bokstaveli da, du skjønner sikkert hva han mener med litt velvilje......det er ikke noe nytt fenomen det her, og som husgutt sier så utnytter maaaange fargede det til fulle !!! nordmenn er livredde for å bli kalt rasist og spiser omtrent sin egen dritt før de hever stemmen mot en utlending. jeg er ikke opprennli norsk selv og vet nøyaktig hvordan dette er !!

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06

Lagt til: 14 mai 07, 02:30
Endret: 14 mai 07, 02:47

Selvsagt bør ikke rasisme forekomme. Men jeg savner ofte litt mer perspektiver på saker som dette. Det virker som om mediene våre ofte er ute på en slags heksejakt mot alle og enhver som kanskje kan ha sagt noe som kan assosieres med rasisme.

Som sagt, rasisme bør i en ideell verden ikke forekomme. Men altså. Mobbing, stygge ord generelt, harde meninger, utidig kritikk, maktstrategier, kriminalitet, baksnakking, vold, utfrysing,løgn, misunnelse, ignoranse - det er mye som ikke burde forekomme i en ideell verden. Når man sorterer rasisme blant de alvorligere tingene så ligger det et skinn av store perspektiver i det. Men som sagt så savner jeg ofte disse perspektivene.

Etter min personlige og beskjedne oppfatning burde rasisme betraktes omtrent på linje med mobbing. Om én person slenger en stygg kommentar til en annen, i én bestemt situasjon - så kan det godt være at det er kritikkverdig, men det er ikke mobbing av den grunn. Om derimot mange personer i en gruppe over tid forfølger étt utvalgt offer med stadige små stikk av småfrekke bemerkninger og kjipe "practical jokes", så kan det være å betrakte som mobbing. Det avgjørende her er ikke alvorsgraden i hver enkelt bemerkning, men den totale situasjonen. Varighet over tid, mange mot en, osv, det er faktorer som taler for at vi har med mobbing og gjøre. Det samme gjelder etter mitt syn ved rasisme.

Så hvis én spiller i kampens hete slenger en lite velvalgt kommentar til en annen spiller i den samme heten, så kvalifiserer ikke det som verken mobbing eller rasisme i mine øyne. Det må gjelde uansett om ordene som slenges er i av typen "potitt", "torsketryne", "jævla lavpanne", "fobanna nigger", "helvetes bondeknøl" eller lignende. Selvsagt hører ikke en slik språkbruk hjemme på en fotballbane, men som sagt, enkeltstående kommentarer fra en spiller til en annen i kampens hete er ikke mobbing, og det er ikke rasisme. Det er bare umodent, og det er det hele.

Det eneste man oppnår ved å kalle slike ting for rasisme ved enhver anledning er akkurat det vi har sett i det siste; at spillerne på begge sider av konflikten går i hver sin skyttergrav og saken blir unødig betent og langvarig. Man får ikke bukt med rasismeproblemet på denne måten, man gjør det bare enda vanskeligere å håndtere. Det er nok en del som er vel ivrige i sin velmente kamp mot rasismen, og som overser at vondt kan gjøres verre. Intet er så naivt som gode intensjoner.

Når halve tribunen synger ape-sanger og kaster bananer mot utvalgte spillere, da snakker vi om rasisme. Det har vi desverre sett på norske baner, og det vil vi helst ikke se igjen. Men om Kristoffer Hæstad sleiver med leppa til en kanskje litt ufin Peter Ijeh, så er ikke det rasisme, og dette og lignende tilfeller bør heller ikke betraktes som rasisme.  

Dessuten, selv om ord kan gjøre vondt, er det virkelig noen grunn til å betrakte alle personer med brun hud som så ømfintelige og sårbare at de tar mer skade av en stygg bemerkning enn andre? Er ikke viljen til å overbeskytte mørke mot stygg ordbruk egentlig et uttrykk for en nedlatende holdning? Stakkars de skjøre svarte menneskene de tåler ikke å snakkes hardt til, liksom? For noe sprøyt. Særbehandling skal vi være forsiktige med, ellers gjør vi oss selv en bjørnetjeneste.

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 16 mai 07, 16:25
Godt skrevet FOTR

RednWhite

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 17 mai 07, 18:17
Opprinnelig postet av FlightOfTheRat

Men om Kristoffer Hæstad sleiver med leppa til en kanskje litt ufin Peter Ijeh, så er ikke det rasisme, og dette og lignende tilfeller bør heller ikke betraktes som rasisme.  

"sleive litt med leppa"?   Du fastslår at det som ble sagt ikke var rasisme. Jeg tar det for gitt at du så kampen, og var så nærme situasjonen at du faktisk vet hva som ble sagt?  Gratulerer...

Det kan vel tenkes at Hæstad faktisk sa noe som var ganske så mye grovere enn "fucking nigger" eller hva?

HotDream

Landslagsspiller
Ble medlem: 18 apr 06

Lagt til: 17 mai 07, 19:56

"sleive litt med leppa"?   Du fastslår at det som ble sagt ikke var rasisme. Jeg tar det for gitt at du så kampen, og var så nærme situasjonen at du faktisk vet hva som ble sagt?  Gratulerer...

Det kan vel tenkes at Hæstad faktisk sa noe som var ganske så mye grovere enn "fucking nigger" eller hva?

Ja det kan tenkes Hæstad sa noe myyye verre vettu, og kan tenkes at Ijeh lærte noe stygt av Hæstad som han senere brukte på dommeren da han ikke klarte å holde kjeft etter å ha fått gult kort, og fikk rødt. En mann som lar seg fremstille som dypt religiøs i media burde jo strengt tatt ikke ha ordforråd som gjør at han kan prate på seg rødt kort....
Ellers så fremstod Ijeh som en løgner etter kampen mot Start da han beskyldte folk for rasisme og senere "ombestemte seg " vedrørende den ene spilleren...  Skal du bli trodd så må du ihvertfall holde på det du går ut i media med å ikke beskylde noen for rasisme på nasjonal tv og senere si noe annet. Da blir ting lite troverdige..

RednWhite

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Lagt til: 21 mai 07, 23:32

Beklager at dette svaret kommer litt sent.  

Jeg fastslår ingenting, jeg prøver å forklare hvordan jeg ser dette. Uansett hvor stygge ord Hæstad sa til Ijeh så er det etter mitt syn feil å kalle det rasisme. For det første fordi det er en enkelthandling, ikke et sosialt fenomen (eks. niggersanger fra tribunen). For det andre fordi jeg tviler sterkt på at dert var Ijehs hudfarge som provoserte Hæstad, eller at noens hudfarge hadde noe med saken å gjøre overhodet. Hæstad ble etter hva jeg har forstått forbanna på Ijeh pga noe Ijeh hadde sagt eller gjort, der og da. Det hæstad sa kan ha vært hvor stygt som helst, og sikkert ha fortjent både rødt kort og karantene. Grove fornærmelser hører ikke hjemme på en fotballbane, ferdig med det. Men hvorfor kalle det rasisme?

Blir ikke det å trekke rasismebegrepet vel langt? Alt ligger ikke i ordene i seg selv, men i situasjonen hvor ordene brukes. Hæstad var ikke på noe rasistisk korstog, han ble bare fornærmet av et eller annet, og slang en fornærmelse tilbake. Men når det gjøres til en rasismesak, uklart for meg hvorfor, så blir saken betent og langvarig.

Kan man ikke bekjempe stygg munnbruk uten å måtte kalle det rasisme?

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 22 mai 07, 00:35

Opprinnelig postet av FlightOfTheRat
Kan man ikke bekjempe stygg munnbruk uten å måtte kalle det rasisme?

Så hvis jeg blir sint på en person med  mørk hudfarge og kaller vedkommende f.eks. din svarte faen, din svarte apekatt, jævla neger, osv, så har ikke det noe med rasisme å gjøre? Da er det bare om å gjøre å børste munnen for å få bort den stygge munnbruken? Lizzom. ;)

Jeg har ingen problemer med å se at det ikke var hudfargen til Ijeh som provoserte Hæstad. Det var nok snarere albuen han fikk i trynet. Hvis Hæstad har lyst til å kalle Ijeh de mest grove ting har jeg også forståelse for det. Jeg ville nok ha blitt rimelig gretten selv...

Jeg har derimot ingen forståelse for bruken av nedsettende og rasistiske ting som går på hudfarge, etnisk bakgrunn, osv.  Jeg kan si det igjen: "Jævla idiot" er ok.  "Jævla svarte idiot" er ikke ok.

Jeg tror heller ikke at alle slike uttrykk som blir sagt "i kampens hete" skyldes en dyptgående rasistisk mening hos f.eks. Hæstad. Men skal vi tolerere utsagn som går på f.eks. hudfarge fordi man er sint?

Og hvor går grensa for hva som er akseptabelt å si eller ikke? Jeg tror den grensa er veldig vanskelig å definere. Da er det like greit å si at vi ikke aksepterer NOE som har med rasisme å gjøre - uansett om det er sagt i affekt og drittsinne eller om det er et veloverveid utsagn fordi vedkommende som sier det faktisk er rasist og mener det.

FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Lagt til: 22 mai 07, 01:13
Endret: 22 mai 07, 01:13

Og hvor går grensa for hva som er akseptabelt å si eller ikke? Jeg tror den grensa er veldig vanskelig å definere. Da er det like greit å si at vi ikke aksepterer NOE som har med rasisme å gjøre - uansett om det er sagt i affekt og drittsinne eller om det er et veloverveid utsagn fordi vedkommende som sier det faktisk er rasist og mener det.

Jepp, vanskelig grense å definere.

Det er klart at uttrykk som "din svarte apekatt" og "jævla neger" har noe med rasisme å gjøre. Men brukt i en situasjon som vi snakkker om her er det mest et uttrykk for sinne i øyeblikket. Jeg vet ikke om munnbørste er det som trengs... men altså; jeg ser ingen grunn til redusere alvoret i stygg munnbruk som går over visse grenser. Ingen grunn til å slå mildt ned på slikt. Som sagt, gi det gjerne rødt kort, flere kampers karantene, helt greit for meg. Man skal ikke tolerere "helvetes forbanna idiot" mer enn man skal tolerere "jævla ape" eller "dvergtryne". Hva tror du Hæstad ville sagt om den siste kommentaren? Eller Strømstad? Er det bedre ller verre å gjøre narr av at noen er kortvokste enn å gjøre narr av hudfargen? Jeg synes ikke det. Jeg synes begge deler er en uting, og at slikt bør få konsekvenser uansett om det er sagt i kampens hete. Men så må man også kunne bli ferdig med det. Og det blir man ikke hvis man kaller enkeltepisoder for rasisme i utide - fordi rasisme henspiller på ting som tross alt er langt mer alvorlig enn enkeltstående stygge kommentarer. Rasisme handler om grupper av mennesker som nektes rettigheter, som behandles som mindreverdige, av myndigheter og lovgiver så vel som av alminnelige tjenestemenn og til en viss grad folk flest. Man arresteres uten grunn, blir banket opp uten å ha praktisk mulighet til å rettsorfølge saken, man får ikke jobb, kommer ikke en gang til intervju. Man mottar trusler, opplever at trusler settes ut i livet og anmelder saken - til ingen nytte. Dét er rasisme. Så mye ligger i det begrepet. Om den stakkars lille pufselusken av en Peter Ijeh føler at han blir utsatt for hets av et kaliber som sorterer på dette nivået når Hæstad snakker stygt til ham - da er det virkelig synd på den lille pufselusken.

For oss som står på sidelinjen burde det hele heller handle om hvordan saken kan løses greiest mulig uten at noe gjøres tli mer enn det var. Hvis man kaller Hæstads ord for rasisme, så knytter man alt for mye alvor til en enkelt hendelse, og legger for mye vekt på et enkelt ord. Og man setter et stempel på Hæstad som blir urettferdig hardt, situasjonen tatt i betraktning. Det må mer enn ett utbrudd til før en fotballspiller skal settes i samme bås som Jack Erik Kjuus og Tore Tvedt. Men det er det som skjer, hvis vi holder fast på at det Hæstad sa var rasisme.

Lex

Landslagsspiller

Lagt til: 25 mai 07, 16:30

Nok en sak om Ijeh... he he..

Greier ikke stole på den mannen der ass...

http://www.dagbladet.no/sport/2007/05/24/501567.html

Heia FFK

denialsander

Landslagsspiller

Lagt til: 25 mai 07, 20:32

Greier ikke stole på den mannen der ass...

Du mener vel selvsagt at det i kke går an å stole på en svenske? Det er vel ikke Ijeh som er i søkelyset for å ha gjort noe feil eller ulovlig her...

Lex

Landslagsspiller

Lagt til: 25 mai 07, 21:44

Nei...jeg mener han er en liten skurk...som blander seg bort i all mulig drit...

ljuger å banner og kaller seg religiøs... møkkamann

Heia FFK

Flat Trådet Nøstet
Totalt 2 sider Alle

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914