Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

pølse

A-lagspiller

Ble medlem: 15 mar 04
Innlegg: 525

Lagt til: 30 okt 07, 22:43
Opprinnelig postet av Husgutt
Bra journalistikk? Bullshit!


Sterke påstander du kommer med, Husgutt. Ser hvertfall ikke at F-B har brutt noen etiske regler. Selv velger ikke tro på dine påstander (eller å være naiv som du kalte det).

For det første er ordføreren i Fredrikstad en offentlig person. Hun har vel også den viktigste rollen i byen vår.
1.2.Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.

4.5.Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje.
Pressen i dag ville vært farlig snill hvis ikke dette bildet kunne trykkes. Finner ikke den første artikkelen F-B lagde om denne saken, men jeg reagerer ikke på noen av sakene de har lagt ut i ettertid. De har uttalelser fra "fotomanipuleringseksperter", en rekke uttalelser fra Eva Kristin Andersen og en sak på Per Lebesbys kritikk mot avisen. Ekspertenes uttalelser kan tolkes som forhåndsdømming, HVIS saken anmeldes. Men jeg synes virkelig ikke F-B har gått over streken. Det eneste jeg savner er en oversikt hvem "ekspertene" er, og hvorfor de kan kalles eksperter.

4.11.Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falsk inntrykk. Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje.
Fokuset på sakene er spørsmålet om bildet er manipulert eller ikke. Ingenting blir påstått.

4.14.De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger.
Eva Kristin Larsen har fått kommentere saken.

4.15. De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar.
Ganske lik 4.14


Jeg mener hvertfall F-B holder seg innenfor de etiske kjørereglene her. Vil presisere at dette er kun mine meninger, og jeg legger meg flat og bøyer meg i støvet og yada yada yada hvis det viser seg at du har rett, Husgutt.

Jeg er hvertfall naiv nok til å tro at alle medier i Norge (kanskje med et par useriøse unntak) ikke driver slik journalistikk.

---------------------------

You just have to accept that some days you`re the pigeon, and some days you`re the statue.
David Brent


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340