Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03
Innlegg: 819

Lagt til: 19 des 05, 12:53
Endret: 19 des 05, 12:53

"RC2 : Det finnes strengt tatt ikke rett og galt. Alt skal tolereres, for det handler om "respekt" for den enkelte."

Dette er helt, helt feil og motstridende. Det var dette jeg antok at du mente og fikk helt rett.  Hvorfor i all verden mener du at humanisme handler om at ingenting er rett eller galt? Det er jo rett og slett uopplyst å mene noe slikt.  Humanisme handler jo i høysete grad om hva som er rett og hva som er galt.

Humanisme handler jo om respekt for dine medmenneskers rett til å leve et godt liv.  Det eneste humanismen krever av deg er at du skal respektere dine medmenneskers rett til å fritt leve sine liv og det er ofte koblet til  menneskerettighetene.  Noe mer enn dette er egentlig ikke humanisme. Dette kan ikke du ha noe problem med å etterleve eller la dine barn få vite om.  Innenfor humanismen er du sikret din egen rett til å tro på hva du vil. Humanisme handler om å tro på det man kan erfare og som menneske er du selv ansvarlig for dine handlinger og ikke ansvarlig for noen religions Gud. 

Evolusjonsteorien handler ikke om humanisme, det er en vitenskapelig utformet teori som er mest frontet av Darwin.  Denne teorien motstrider bibelens skapelsesberetning, men sier ingenting om at det kan finnes en Gud.  Den er ikke humanistisk motivert, den er heller ikke ateistisk slik du mener.  Ateisme er kun å fornekte at det finnes noen skaper, det er ikke noe fag i skolen som sier det.  Evolusjonsteorien tar ikke opp det temaet.  Det eneste som gjør den humanistisk er at mye av teorien baseres på det man kan erfare som menneske, men du fatter daglig avgjørelser basert på erfaring.  Av erfaring tror ikke du på julenissen lengre, men du er ikke humanist av den grunn?

I skolen undervises det i to "skapelsesberetninger".  Den ene er den kristne, den andre er evolusjon.  Eleven skal ved en prøve kunne fortelle om begge teoriene, en prøve vil aldri spørre om hvem som er sann, det er uvesnetlig.  Men mitt barn må altså lære begge (som er riktig), men så må han takke guden som opptrer i den ene teorien for maten.  Det må du være enig i er feil?  For hvorfor er det viktig for deg at mitt barn skal takke gud for maten?

"RC2: Skoleverket har altså en grunntanke som strider mot mitt livssyn"
Skolen har en kristen formålsparagraf, underviser religion og praktiserer.  Hva er ditt problem?

"RC2: Kristne beskyldes for å påvirke barna til å tro."
Skolen underviser fag som er nyttig for å fungere i samfunnet.  Å vite litt om hva som er den mest aksepterte og daglig erfarte teorien rundt vår tilblivelse er viktig.  De fleste humanister er ikke imot at religion skal undervises i skolen.  Det er en så stor del av vårt samfunn at det hører hjemme i skolen.  Men vi er imot at barna skal påtvinges praksis.

---------------------------

Dom flesta killar går ju på dom snyggasta tjejerna va? Slobban och jag går direkt på andrasorteringa. Skadad gods!.


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340