Hvordan ender nedrykksstriden?
Lemmy
Ble medlem: 16 jul 05
Lagt til: 29 aug 09, 00:54
Endret: 29 aug 09, 00:54
Endret av: Lemmy
Har sitti og nerdet litt, og lagd noe statistikk angående nedrykksstriden. Har vurdert Lyn, Godset, FFK, Glimt, Aalesund og Vålerenga. Er på ingen måte noen vitenskapelig analyse, men bare litt nerding. :-) Hovedvurderingen går på de resterende kamper, men også på karantener, form, skader, overgangsvinduet og litt generelt om magefølelsen min.
Lyn:
Resterende kamper med prosentsjanser for hjemmeseier, uavgjort og borteseier i parantes( fra nifs.no):
Hjemme:
Aafk (42%, 41%, 17%)
Tromsø (41%, 32%, 27%)
Godset (43%, 39%, 19%)
FFK (33%, 45%, 22%)
Borte:
RBK (55%, 25%, 20%)
VIF (35%, 32%, 34%)
LSK (44%, 34%, 22%)
Odd (43%, 33%, 24%)
Etter å ha skummet gjennom statistikk før tilfeldig utvalgte spilte kamper i Tippeligaen 2009, fant jeg ut følgende. De kampene det har blitt hjemmeseier har det som regel blitt satt opp rundt 45% sjanse for hjemmeseier ++ før kamp. Ved uavgjort har det som regel ligget over 30, og nesten alltid hatt den nest høyeste prosenten. Ved borteseier pleier det å ligge på rundt 25%, og som regel jevnt med uavgjorten.
Det gir Lyn ca. en seire på hjemmebane og tre uavgjorte.
På bortebane blir det ca. to tap og to uavgjort( tre av tilfellene er tvilstilfeller).
Om jeg skal bruke magefølelsen, vil jeg tippe at Lyn slår Godset og Tromsø hjemme. Jeg tror de får uavgjort mot Aalesund, og taper mot FFK (helt uten statistikk som bakgrunn). På bortebane tror jeg de taper mot RBK, LSK og Odd og vinner mot Vålerenga.
Nøkkelkamper: Godset, FFK, Vålerenga.
På de siste 5 kampene har Lyn tatt 4 poeng, noe som vil si en 12.plass for de 5 siste kampene.
De har hatt en dårlig sommer på overgansmarkedet. 9 spillere har forlatt klubben, de fleste gode nok til å spille fast. Klubben har nå kun 20 spillere, og er sårbare for skader og karantener. Per dags dato er Tommy Berntsen og Thomas Jacobsen skadet.
Ihugba, Simonsen og Obiefule er i faresonen for karantene med 4 gule. Berget og Knudtzon har 2 gule. Med faresone menes det at disse spillerne vil måtte stå over ved neste gule kort.
Statistikken gir Lyn 8 poeng, magefølelsen min 10. Da går jeg for 9.. Da vil klubben ende opp med 25 poeng.
Strømsgodset:
Hjemme:
Odd (46%, 25%, 29%)
FFK (53%, 26%, 22%)
Glimt (41%, 26%, 33%)
Viking (47%, 29%, 24%)
Borte:
Molde (48%, 35%, 16%)
Stabæk (57%, 29%, 14%)
Lyn (43%, 39%, 19%)
Aafk (57%, 26%, 16%)
Statistikkmetoden min gir da Godset 2 hjemmeseire og 2 uavgjorte (flere tvilstilfeller der, så velger å legge til og trekke fra litt på noen for å kompensere)
På bortebane vil det gi 3 tap og 1 uavgjort.
Min magefølelse sier at Godset slår FFK og Glimt hjemme, får uavgjort mot Viking og taper mot Odd. På bortebane tror jeg de taper alle sine kamper.
Nøkkelkamper: FFK, Glimt, Lyn, Aafk
På de siste 5 kampene har Godset tatt 3 poeng, noe som tilsir en 14.plass i Tippeligaen for de 5 siste spilte kampene.
På overgangsmarkedet har de klart å snappe opp Vidar Riseth. De har Alexander Aas skadet, og Christer George og Steffen Nystrøm er ute resten av sesongen. De har 24 spillere i troppen sin. Flere av disse er urutinerte og juniorer.
Marcus Pedersen, Fredrik Nordkvelle og Alexander Aas er alle i faresonen for karantene med 4 gule kort.
Statistikken vil da tilsi 9 poeng, min magefølelse 7. Da går jeg for 8 poeng, noe som vil si at Godset ender opp med 28 poeng.
Lemmy
Lagt til: 29 aug 09, 00:55
Endret: 29 aug 09, 09:19
Fredrikstad:
Hjemme:
Vålerenga (44%, 28%, 28%)
Lillestrøm (41%, 30%, 30%)
Odd (49%, 33%, 18%)
Molde (46%, 31%, 22%)
Borte:
Tromsø (52%, 29%, 20%)
Godset (53%, 26%, 22%)
Stabæk (51%, 31%, 17%)
Lyn (33%, 45%, 22%)
Statistikkmetoden gir FFK to seire og to uavgjorte sånn ca. på hjemmebane. På bortebane gir det tre tap og en uavgjort.
Min magefølelse sier at FFK slår Vålerenga, Lillestrøm og Molde og taper mot Odd. På bortebane tror jeg det blir seier mot Lyn og tap mot resten.
Nøkkelkamper: Vålerenga, Lillestrøm, Godset, Lyn
På de siste 5 kampene har FFK tatt 4 poeng, noe som tilsier 13.plass på tabellen for de 5 siste spilte kampene.
FFK har hentet Daniel Wass og Kenny Stamatopoulos på overgangsmarkedet, samt trener Tom Nordlie. Wallace, Martinsen og Shabani er skadet, mens Éverton og Thomassen er usikre. FFK har 24 spillere i troppen sin.
Piiroja med 6 gule, Gashi med 4 og Wallace, Thomassen, Éverton, Barsom, Askar, Kvisvik med 2 gule er i faresonen.
Statistikken vil gi FFK 8 poeng. Min magefølelse gir 12. Da tipper jeg 10 poeng, og FFK ender opp på 32 poeng ved endt sesong.
Lemmy
Lagt til: 29 aug 09, 00:56
Endret: 29 aug 09, 09:14
Bodø/Glimt:
Hjemme:
Vålerenga (38%, 32%, 30%)
Tromsø (46%, 24%, 30%)
Start (50%, 28%, 23%)
Odd (50%, 26%, 24%)
Borte:
Aalesund (40%, 37%, 23%)
Lillestrøm ( 48%, 36%, 16%)
Godset (41%, 26%, 33%)
Stabæk (51%, 30%, 18%)
Statistikken gir Glimt 2 hjemmeseire, en uavgjort og ett tap sånn ca. I bortekampene blir det en seier, to uavgjort og et tap.
Magefølelsen min sier at Glimt slår Start og Tromsø hjemme, og spiller uavgjort mot Odd. Jeg tror de taper mot Vålerenga. Borte tror jeg de spiller uavgjort mot Lillestrøm og taper resten.
Nøkkelkamper: Aalesund, Lillestrøm, Godset, Vålerenga
På overgangsmarkedet har Glimt hentet Andrè Hanssen. Kun reservekeeper Jonas Kolstad er ute med skade. Troppen består av 28 spillere.
Med 9 poeng på de siste 5 kampene ligger de på en 6.plass formmessig.
Oduro med 4 og Martins med 2 er i faresonen.
Statistikken tildeler Glimt 12 poeng. Min magefølelse sier 8 poeng. Da lander jeg på 10. Da ender Glimt opp med 33 poeng denne sesongen.
Aalesund:
Hjemme:
Glimt (40%, 37%, 23%)
Brann (43%, 30%, 28%)
Sandefjord (57%, 26%, 17%)
Godset (57%, 26%, 16%)
Borte:
Lyn (42%, 41%, 17%)
Viking (58%, 25%, 17%)
Start (35%, 38%, 27%)
Rosenborg (50%, 34%, 16%)
Statistikken gir 2 hjemmeseire, et tap og en uavgjort. På bortebane gir det 2 uavgjorte og 2 tap.
Jeg tipper at Aalesund slår Sandefjord og Godset hjemme. De taper mot Brann, og får uavgjort mot Glimt. På bortebane tror jeg de får uavgjort mot Start og Lyn, men taper mot Rosenborg og Viking.
Nøkkelkamper: Glimt, Godset, Lyn
Aalesund har 22 spillere i troppen sin, og jeg må innrømme at jeg er usikker på overgangssituasjonen deres(spesielt sent på fredags kveld). Skader er også ukjent.
På de siste 5 kampene har de kapret 2 poeng, noe som ville gitt en 15.plass.
Arnefjord med 4, Roberts, Tollås, Jääger, Philips, Fredriksen, Skiri og Aarøy med 2 er i faresonen for karantene.
Statistikken gir 9 poeng. Det gjør også min magefølelse. Aalesund ender da opp med 32 poeng.
Lemmy
Lagt til: 29 aug 09, 00:57
Endret: 29 aug 09, 09:22
Vålerenga:
Hjemme:
Molde (44%, 26%, 30%)
Lyn (35%, 32%, 34%)
Viking (40%, 33%, 26%)
Sandefjord (55%, 28%, 17%)
Borte:
FFK (44%, 28%, 28%)
Glimt (38%, 32%, 30%)
Brann (49%, 25%, 26%)
Start (34%, 36%, 30%)
Da gir statistikken Vålerenga en hjemmeseier, to uavgjorte og et tap. På bortebane blir det to tap og to uavgjort.
Min magefølelse sier at Vålerenga vinner over Viking og Sandefjord hjemme, og taper mot Molde og Lyn. På bortebane tror jeg de spiller uavgjort mot Glimt og Start, og taper de to andre.
Nøkkelkamper: Lyn, FFK, Glimt
På overgangsvinduet har VIF hentet Birger Madsen og Andreas Nordvik. De har dos Santos, Andresen, Muri og Moa ute med skader. Troppen består av 25 spillere.
På de siste 5 har VIF kapret 0 poeng, som er dårligst i klassen og resulterer i en jumboplass.
Shelton, Fellah, Hagen, Moa, Madsen, Berre og dos Santos er i faresonen med 2 gule kort.
Statistikken gir VIF 7 poeng. Min magefølelse gir dem 8. Da sier vi 7, og VIF ender opp med 32 poeng.
Da er mitt lille tips at den nedre delen av tabellen kommer til å se slik ut til slutt:
Glimt 33
VIF 32
FFK 32
Aafk 32
Godset 28
Lyn 25
Plassering ved lik poengsum er satt etter dagens målforskjell
Dette er ingen vitenskapelig eller statistisk riktig analyse, men bare noe jeg lekte meg litt med sent på kvelden. Sikkert noen logiske brister, feil, mangler etc. Bare si i fra. :-) Noe mer som burde vært tatt med i vurderingen?
Andre som vil lage egne vurderinger? Hvordan tror dere tabellen kommer til å ende i år?
Tabellen litt redigert da jeg hadde surra med Glimts kamper. Glimt ender da på 33 poeng, og ikke 31 som jeg opprinnelig skrev. Redigerte også en liten feil i FFKs kamper, noe som gir 32 og ikke 31 poeng.
Viking (h) 3 poeng
Tromsø (b) 1 poeng
Strømsgodset (b) 1 poeng
Vålerenga (h) 1 poeng
Lillestrøm (h) 3 poeng
FC Lyn (b) 3 poeng
I tillegg tok vi 1 poeng mot Aalesund, tror kanskje vi trenger en seier til de neste kampene for å være helt sikre. Avsluttninga er rimelig tøff i år!
Seier mot Molde hjemme? Evig optimist?
Bra jobba Lemmy.....morsom lesning Satser på at dine kalkyler slår til.
Opprinnelig postet av thorsen
Seier mot Molde hjemme? Evig optimist?
Jeg tror at serien er såpass avgjort i nest siste serierunde at vi kan vinne over Molde, som mest sannsynlig har sikret seg sølvet da.
Shadar
Ble medlem: 26 okt 04
Lagt til: 29 aug 09, 15:36
Endret: 29 aug 09, 15:38
Endret av: Shadar
Et godt stykke arbeid Lemmy :) Jeg håper du får rett!
MItt håp:
FFK
TIL
AAFK
Glimt
LYN
Godset
VIF
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914